Діємо разом

СУСПІЛЬНО –ЕКОЛОГІЧНИЙ ПРОЕКТ
“СВІТАНОК ЖИТТЯ”

Виконали: учні 10 – 11 класів ліцею із загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 12 Калінінського району м. Донецька

Керівники проекту: Кожем’яка Оксана Леонідівна, заступник директора ліцею з навчально-виховної роботи;

Щербина Галина Степанівна, вчитель біології, заступник директора ліцею з НВР

ЗБЕРЕЖИ ЯЛИНКУ”

Акція проводиться у грудні, напередодні Нового року. ЇЇ мета – схилити школярів та їх батьків відмовитися від передсвяткового винищення хвойних дерев (ялинок та сосен), показавши за допомогою агітаційної роботи та культурно-масових заходів шкідливі наслідки такого винищення. Акція спрямована не тільки на попередження рубки дерев, але й на формування екологічної культури підлітків, шляхом пропаганди заміни натуральної “лісової красуні” на штучну чи композицію з гілок та штучної сировини.

У рамках акції щороку проводиться патрулювання території, виявлення браконьєрів та попередження вирубки ялинок (спільно з екологічними патрулями та службою по охороні правопорядку); широка інформаційно-агітаційна кампанія: розповсюдження листівок та плакатів, організація шкільного конкурсу “Замість ялинки – зимовий букет”(22.12−29.12), під час якого учні всіх класів виготовляють святкові букети з вічнозеленого гілля та штучної сировини і прикрас, створюючи святкову атмосферу без знищення живого дерева, підготовка до участі та сама участь у одноіменному міському конкурсі.

ЗАХОДИ, ПРОВЕДЕНІ В ХОДІ АКЦІЇ
“ЗБЕРЕЖИ ПЕРВОЦВІТ”

  1. Агітаційна робота у школі-ліцеї та прилеглому до неї мікрорайоні.

  2. Проведення просвітницької роботи: розповсюдження різнопланової інформації (буклети, листівки, плакати тощо).

  3. Творчий конкурс серед учнів 2-11 класів “Збережи первоцвіт” (малюнки, плакати та листівки, оповідання, казки, замальовки, вірші).

  4. Проведення анкетування серед учнів школи та дорослих (батьків, родичів та сусідів) з вивчення інформованості населення про проблему ранніх квітів та їх збереження.

  5. Оформлення звіту про проведені заходи.

ДЕНЬ ДОВКІЛЛЯ

АКЦІЯ “ПОСАДИ СВОЄ ДЕРЕВО”

Акція “Посади своє дерево” проходить двічі на рік: навесні та восени. Окрім створення затишку та краси, дерева виконують в нашому житті і важливу екологічну функцію. Вони значно зменшують кількість пилу, що потрапляє у повітря, адсорбують на себе шкідливі викиди промислових підприємств і токсичні речовини, переробляючи їх, а також ефективніше за будь-які штучні екрани зменшують рівень шуму. Навесні та восени учні школи-ліцею висаджують молоді дерева та кущі у парку, біля житлових масивів, на пришкільних ділянках, у шкільному мікрорайоні. Більшість акцій з висадки дерев проводиться із залученням батьків: кожен клас розбиває на пришкільній території свої березові, горобинові, кленові алеї. Навесні 2003 року у акції “Посади своє дерево” разом з учнями ліцею взяли участь школярі побратими з гімназії німецького міста Бохума, які знаходилися з візитом на Донеччині.

ДУМКИ УЧАСНИКІВ ПРОЕКТУ

Чи актуальні сьогодні екологічні питання?

Україна належить до тих країн світу, де стан навколишнього середовища вважається несприятливим, а у багатьох регіонах, в тому числі і в нашій області – критичним чи близьким до нього. Україна має найвищі серед країн СНД показники загальної завантаженості території усіма видами виробництва. Протягом багатьох десятиліть господарство країни розвивалось без реального врахування екологічних вимог, що призвело до негативних змін усіх компонентів природного комплексу.

Екологічні питання дуже актуальні, оскільки не вирішення цих проблем приносить великі нещастя, хвороби і смерть людей.

(Прокопчук Тетяна)

Я впевнена, що екологічні питання актуальні завжди.

Якщо ми будемо продовжувати в таких темпах “вбивати” Землю, то коли-небудь не стане нічого: ні води, ні повітря, ні рослин, ні тварин. Не буде й нас, бо без всього вищезазначеного людина вижити не може.

Від екологічного благополуччя залежить життя людини. Екологія – це здоров’я планети. Чи зможемо ми довго існувати на “хворій” Землі? До переселення землян на інші планети наука з технікою поки що не дійшли. Отже, якщо загине наша годувальниця – Земля, загинемо і ми.

(Дерев’янко Ганна)

Які важливі екологічні справи останнім часом відбулися у вашому класі? Чим вони запам’яталися?

У нашому класі створено екологічну бригаду “ЕЛІЗ”, яка неодноразово виступала на різних заходах, пропагуючи необхідність дбайливого ставлення до природи. Щороку ми прибираємо не тільки свою ділянку біля школи, але й парк “Гулівер”, розчищаємо берег Кальміусу. Минулого року кожним учнем нашого класу було посаджене деревце.

(Прокопчук Тетяна)

Кожного року наші хлопці на уроках праці або у позаурочний час виготовляють шпаківні для птахів, які потім розвішують на деревах.

(Пономарьова Катерина)

В нашому класі проводиться багато екологічних заходів, серед яких акції: “Не рубай ялинку”, “Допоможи птахам!”, “За чистоту рідного міста” тощо. Крім вищезгаданих акцій можна навести численні суботники з прибирання шкільної території та прилеглої до школи-ліцею балки, висадження дерев, кущів та квітів, випуск екологічних газет, участь у численних виставках квіткових композицій, у екологічному брейн-рингу.

(Самсонова Катерина)

Пригадайте декілька фактів вашого внеску в покращення екологічної ситуації в місті та районі.

Мене з дитинства батьки вчили не кидати сміття на землю, а все доносити до смітника. Я засвоїла їх урок і завжди роблю так, як вчили батьки. Може це не так багато для збереження навколишнього середовища, але поряд з участю у всіх шкільних екологічних справах – це мій особистий внесок у вирішення проблеми збереження природи у моєму місті.

(Нікітіна Наталя)

Мені дуже сподобалася позаминулорічна практика, яку я відпрацьовувала у шкільному “Зимовому саду” – так називається зелене царство рослин та квітів, розміщене у вестибулі першого поверху шкільного приміщення. Я дуже люблю усілякі рослини і квіти, тому мені приносить насолоду догляд за ними. Ми підливали, удобрювали, підрізали рослини, пересаджували їх до більш просторі горщики, створювали гарні квіткові композиції.

А ще я щиро вітаю давню нашу традицію: на початку кожного навчального року у вересні кожен клас дарує школі квіти, вирощені власноруч на канікулах. Особисто я за час навчання передала до шкільного “Зимового саду” декілька гарних вазонів.

(Самсонова Катерина)

Для покращення екологічного стану свого мікрорайону я регулярно разом із усіма мешканцями свого будинку приймаю участь у прибиранні території двора, насаджую разом із іншими квітники, а цього року ми розбили у дворі невеличкий сквер, у якому я особисто посадив кілька дерев – берізок і горобин.

(Калініченко Андрій)

Внесок, який я зробила у покращення екологічного стану мого міста, поки що незначний, але все-таки мені є чим похвалитися. Багато років ми з батьком влаштовували годівниці для птахів і в холодну пору року щоденно засипали туди пшоно. По-друге, на нашому з батьком рахунку кілька виготовлених власними руками шпаківень, які ми розвішували на деревах. Крім того, я люблю саджати дерева, і буквально днями біля власних вікон посадила деревце горіха. Можу також назвати цікаву спільну працю, коли ми разом з класом і нашими батьками посадили на центральній алеї, яка веде до школи три десятки горобин. Я і досі впізнаю своє деревце, і коли йду на заняття, завжди вітаюся з ним. Хочеться також згадати роботу у Ботанічному саду під час літньою практики, де мені дуже подобалося доглядати за рослинами.

(Полюга Наталя)

Навіщо потрібно розв’язувати екологічні питання?

Якщо зараз не розв’язати ці проблеми, то масштаби екологічних катастроф будуть ще більшими, а їх наслідки – ще жахливішими. А це, в свою чергу, призведе до світової екологічної катастрофи, яка поставить під загрозу існування людства.

(Зенкевич Кирило)

Які екологічні проблеми ви бачите у своєму місті та районі? Запропонуйте свій варіант їх вирішення.

В своєму регіоні однією з найактуальніших проблем є забруднення вулиць сміттям, яке викидають не в спеціальні контейнери, а просто під ноги.

Для вирішення проблеми пропоную:

встановити більше контейнерів для збору сміття у місцях великого скупчення людей;

виявляти стихійні смітники та добиватися від організацій, відповідальних за їх прибирання, виконання своїх обов’язків;

провести роботу з підвищення екологічної культури серед учнів нашої школи-ліцею, пропагуючи необхідність викидання сміття лише у відповідні збірники сміття.

(Онищак Ольга)

У Донецьку я бачу багато екологічних проблем, серед яких чи не найголовніша – проблема териконів. При сильному вітрі з них піднімається сміття, пил та частинки отруйних речовин, що виділяються териконами, які потім, попадаючи до організму людини, викликають його отруєння та алергію.

Пропоную вирішити проблему таким чином: висаджувати на їх схилах зелені насадження, які стануть своєрідними “легенями” териконів.

(Маковєєва Дарія)

Однією з найголовніших проблем нашого регіону э забруднення води. Воду, яку ми п’ємо, важко назвати чистою. Причинами її забруднення є шкідливі викиди підприємств, старість та зношеність комунікацій, по яким вода поступає до споживача, а також вкрай негативне становище з її очищенням, через що воду категорично заборонено пити некип’яченою.

Вихід я бачу у пошуку нових можливостей очищення води. Саме цій проблемі була присвячена моя науково-дослідницька робота, яка зайняла ІІ місце на районному конкурсі-захисті учнівських наукових робіт МАН України.

(Павленко Дарія)

Коли я переїхала в мікрорайон Парковий жити, перед моїм домом було багато дерев. Незабаром дерева почали вирубувати, щоб закласти фундамент нового будинку, а ще за деякий час все покинули: кран, будівельні матеріали і сміття. Відтоді нічого не міняється. У “лабіринтах” покинутої будови підлітки палять і п’ють, люди викидають туди сміття і старі, непотрібні речі, а для наркоманів недобудовані стіни стали домівкою.

За п’ять років, що минули, всі будівельні матеріали пропали, залізо заржавіло, і ми звикли до цього. Але інколи кортить задати питання: “Навіщо було вирубувати красені дерева, щоб замість них утворити цей безлад?” Та, на жаль, я не знаю, кому його адресувати.

Днями у Парковому знову загули пили, під які попали нові зелені жертви. Кажуть, будуть будувати магазин. Кому він потрібен, коли поруч сучасний супермаркет? Мешканці будинку підготували листа у захист парку, і ми з мамою його теж підписали. Та хіба нашою думкою хтось цікавиться?

Тож моя пропозиція очевидна: перш ніж підписувати дозвіл на нову забудову, владним структурам варто поцікавитися думкою людей, що мешкають поряд – чи не зашкодить воно їм і тому екологічному комфорту, який створює неповторний мікроклімат кожного куточка міста.

(Дерев’янко Ганна)

ПОСАДИ СВОЄ ДЕРЕВО

Два роки тому ми з класом посадили вздовж доріжки до школи алею чорноплідної горобини. Спочатку ідея працювати у вихідний день нікому не сподобалася; потім, коли класний керівник підключила до цієї справи батьків – ми змирилися. Але коли в по-весняному теплий суботній день дружно разом з батьками зібралися на шкільному майданчику і стали вибирати з купи завезених для посадки саджанців, той, який має стати моїм деревом, зрозуміли, що були неправі. Дерева нагадували малих беззахисних дітей, майбутнє, а може й навіть саме життя, яких залежало від нас.

А потім кожен учень класу зі своєю родиною ретельно викопував лунку, вкладав туди свою “дитину”, обкопуючи з усіх боків спушеною землею, старанно поливав. Було весело, бо всі жартували, і цікаво (особисто я садила тоді своє дерево уперше в житті).

А коли висадили усі дерева, побачили, як змінилася дорога до школи. Ще гарнішою вона стала, коли наші “діти” зазеленіли, а, як на наступний рік вдягнули вбрання з урочистих білих квіточок, здавалося, що чарівнішого видовища я ще не бачила. Зараз це вже 30 великих зелених дерев з густими кронами, якими ми дуже пишаємося.

Хтось запитає: що змінили 30 дерев? Дуже багато. Вони змінили наші відчуття, відношення до оточуючого середовища, а ще переконали в істині, що робити гарні справи зовсім не складно, і, якщо кожен донеччанин посадить хоча б одне деревце, то їх буде більше мільйона – цілий ліс, який виправить несприятливу екологічну ситуацію в рідному місті.

Дерев’янко Ганна, учениця 10 А класу
ліцею ЗОШ № 12 м. Донецька

З моменту відкриття школи у 1979 році у навчальному закладі закладено “Зимовий сад”. Зелений куточок з такою назвою займає весь вестибуль першого поверху і на сьогодні складається з понад 600 різноманітних рослин і квітів (майже стільки, скільки школярів у навчальному закладі). Всі вони вирощені учнями на уроках біології, під час участі у роботі гуртків та в позаурочний і канікулярний час вдома.

Стало вже хорошою традицією щороку поповнювати “Зимовий сад” власноруч вирощеними на зимових канікулах рослинами.

З початком занять у перший тиждень вересня у школі-ліцеї відбувається свято квітів та квіткових композицій, на якому кожен клас демонструє рослини, вирощені за літо, а потім передає кілька кращих з них у “Зимовий сад”.

Але на цьому їх турбота про рослини не припиняється. Кожен клас має свій куточок у саду, над яким шефствує на протязі року: поливає, підрізає і підгодовує рослини, пересаджує їх.

А вчителі біології слідкують за тим, щоб цей затишний куточок школи був завжди зеленим і доглянутим.

ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:

  • Привернути увагу однолітків до екологічних проблем, що постають перед нами та зацікавити їх можливістю та реальністю розв’язання цих проблем.

  • Шляхом соціологічного опитування з’ясувати актуальність проблем, яких торкається проект і можливі варіанти їх розв’язання.

  • Через участь у різноманітних екологічних акціях та заходах внести свій посильний внесок у покращення екологічної ситуації у Донецькому регіоні та місті Донецьку.

  • Довести, що молодь небайдужа до проблем, які стоять перед суспільством, зокрема, проблем збереження оточуючого середовища.

  • Через науково-дослідницьку діяльність (написання рефератів, робіт МАН) запропонувати власні шляхи вирішення важливих екологічних проблем регіону, зокрема проблем благоустрою териконів та очищення питної води.

  • Формувати екологічну свідомість підлітків шляхом пропаганди знань про стан навколишнього природного середовища, підвищення рівня екологічної освіти та культури молодих громадян.

  • Розвивати екологічну ініціативу підлітків.

  • Оволодіти практичним досвідом розв’язання суспільних проблем тощо.

ІНФОРМАЦІЯ ПРО ПРОВЕДЕННЯ “ДНЯ ПТАХІВ”

Акція “День птахів” – це виготовлення годівниць та шпаківень для пернатих друзів; організація та проведення конкурсу на кращий “пташиний дім”; розміщення їх на пришкільній території та у прилеглому парку “Гулівер”; залучення дітей до особистої участі у захисті птахів; проведення конкурсів, вікторин, ігор із захисту птахів; виготовлення листівок, плакатів та стінних газет із заданої тематики тощо.

Мета акції – практична допомога птахам та з’ясування їх ролі і місця у природі; інформування підлітків про важливість дбайливого ставлення до пернатих, залучення до особистої участі у догляді за птахами.

В межах акції здійснені наступні заходи:

конкурс малюнків “Птахи – наші друзі, збережемо їх” у 2-5 класах;

конкурс агітаційно-пропагандистських листівок і плакатів про птахів у 6-11 класах;

розроблено і проведено кілька ігор для учнів 2-7 класів;

виготовлено та розвішано на деревах шпаківні.

ВИСНОВКИ

Екологічні питання надзвичайно актуальні в наш час, оскільки у вік технічного прогресу на річки, повітря, землю, як основний природній скарб Землі, припадає занадто велике навантаження. Настільки велике, що самостійно матінка-природа не в змозі з ним впоратися. Тому потрібно їй допомогти – розв’язати екологічні проблеми нам – молодим мешканцям планети Земля, які тільки починають жити.

На превеликий жаль, багато хто з “дорослих дядь”, що стоять сьогодні “біля керма” цього не розуміють, або керуються хибним принципом “після нас – хоч потоп” і використовують природні ресурси у надмірній кількості, по-хижацьки винищуючи, розбазарюючи безцінний скарб для вдоволення власних потреб.

Ми, молодь, несемо відповідальність за планету, на якій живемо, ми хочемо, щоб життя на ній тривало довго-довго, і щоб наші діти, онуки і правнуки насолоджувалися усіма багатствами, які даруватиме їм природа в разі, коли ми, саме ми допоможемо їх зберегти: чистим блакитним небом над головою, чистотою ї гармонією навколишнього середовища, кришталево прозорою водою джерел та струмків. А для цього все сьогодні слід прагнути вирішити накопичені екологічні проблеми, бо інакше вони, неначе сніговий ком будуть накопичуватись і розростатись. Саме на це і був спрямований наш проект, роботу над яким ми плануємо продовжити і в подальшому.