Діємо разом

ТЕМА: Зроби свій вибір сам.


Все, що робиш, треба робити добре. Френсіс Бекон
Дія є найбільш виразним розкриттям людини. Гегель
Більше думай, а тоді вирішуй. Спіши повільно! Григорій Сковорода
Не за обличчя судіть, а за серце. Григорій Сковорода
Роби те, до чого народжений, будь справедливий і миролюбний громадянин, i досить із тебе. Григорій Сковорода


Після цього заняття учні зможуть:

  • Виробляти критерії оцінки якостей представників органів влади.

  • Розповідати про принципи і правила справедливих виборів.

  • Розмірковувати про важливість уміння обирати представників до органів влади.

  • Давати оцінку діяльності представників влади.


Для заняття необхідно підготувати:

2-3 великих аркуші паперу і фломастери або крейду і дошку, клейку стрічку і ножиці


Як проводити заняття:


І. Чому важливо вміти робити вибір?

Крок 1. Візьміть в руку який-небудь предмет - м’ячик, фломастер і поясніть, що це – “уявний мікрофон”. Попросіть учнів розповісти кількома реченнями (коротко) про один пам’ятний епізод у їхньому житті, коли їм довелось робити вибір. Той, хто розповідає, тримає “мікрофон” в руці і закінчивши розповідь передає його сусіду. Так “мікрофон” передається, поки не висловляться всі учасники заняття. (*в методичній літературі цей метод називається “Уявний мікрофон”)



Крок 2. Запитайте у учнів:

- Що ви відчували, коли розповідали про свій вибір?

  • Чи завжди легко зробити вибір? Від чого це залежить?

  • Як зроблений вибір може вплинути на ваше життя?

  • Чи є у вашому житті щось таке, чого ви не вибирали? Що це?

  • Для чого ми робили цю вправу?

Оголосіть тему заняття.


ІІ. Як зробити вибір?

Крок 1. Попросіть учнів уявити, що їм запропонували вибрати цукерку з вази, де лежать цукерки різних видів.

  • Якими міркуваннями ви будете керуватись, роблячи свій вибір?

(Учні можуть відповісти, що звичайно, вибираючи солодощі, вони не замислювались над причиною свого вибору, а керувалися певним досвідом (їли таку цукерку раніше), цікавістю, бажанням скоштувати чогось смачненького і нового, якого ще не коштував).



Крок 2. Об’єднайте учнів в групи по 4-6 осіб. Запропонуйте учням проаналізувати те, як ми робимо свій вибір, чим керуємось. Сформулюйте завдання так:

  • Оцініть цукерку трьома ступенями якості: дуже хороша, хороша, не дуже хороша.

  • Спробуйте визначити, за якими ознаками ви будете оцінювати цукерки. (Виробіть критерії оцінки, наприклад: смак, складники, зовнішній вигляд)

  • Заповніть табличку (Матеріали для учнів 13.1).

  • Презентуйте свою роботу перед класом.

13.1. Оцініть цукерку.

Критерії оцінки

Дуже хороша цукерка

Хороша цукерка

Не дуже хороша цукерка














Крок 3. Запитайте:

  • Чому саме такі критерії ви вибрали для оцінювання?

  • Чи легко вам було оцінювати за такими критеріями? Чому так і чому ні?

  • Вибір цукерки – це, на вашу думку, складний чи простий вибір? Чому ви так думаєте?

  • Що ви відчували виконуючи цю роботу?

  • Чи була така робота корисною? Чого ви навчилися, виконуючи її?

  • Для чого ми робили цю вправу?


ІІІ. Яким має бути представник до органів влади та місцевого самоврядування?

Крок 1. Зверніть увагу учнів на те, що часто нам доводиться робити вибір, від якого залежить життя, доля, майбутнє багатьох людей. Таким важливим кроком, наприклад, є вибори представників до органів влади та місцевого самоврядування. Обираючи депутатів до Рад різного рівня, ми передаємо їм повноваження діяти від нашого імені і в наших інтересах. Якою ж має бути людина, котрій ми довіримо таке важливе завдання?


Крок 2. Попросіть учнів назвати критерії, за якими вони б оцінили майбутнього депутата міської (селищної) Ради. Запишіть усі пропозиції учнів на дошці. Обговоріть кожну пропозицію з учнями. Допоможіть учням лаконічно сформулювати їхні думки. (В результаті буде створено список критеріїв, наприклад: зовнішність, освіта, вміння спілкуватися, риси характеру, професійні якості, моральні якості тощо.) Відберіть разом з учнями 3-4 критерії, які, на їхню думку, є головними.


Крок 3. Запропонуйте учням заповнити табличку (Матеріали для учнів 13.2) і презентувати роботу груп перед класом.

13.2. Як оцінити якості депутата міської (селищної) Ради?

Критерії оцінки

Дуже хороший депутат

Хороший депутат

Не дуже хороший депутат


















Крок 4. Запитайте:

  • Вибір депутата – це, на вашу думку, простий чи складний вибір? Чому?

  • Які почуття викликала ця робота? Чому?

  • Чого ви навчились, виконуючи цю вправу?

IV. За якими правилами і принципами обирають представників до органів влади (депутатів)?

Крок 1. Зверніть увагу учнів на те, що вибори представників до органів влади – депутатів відбуваються за певними принципами і правилами. Щоб зрозуміти це, запропонуйте учням виконати вправу з уявними ситуаціями стосовно виборів старости класу. Сформулюйте завдання так:

  • Ознайомтесь з уявними ситуаціями стосовно виборів старости класу (Матеріали для учнів 13.3)

  • Обговоріть їх в парах і скажіть, що, на ваш погляд, в них не так ?

13.3. Вибори старости класу – що тут не так?
  1. Класний керівник запропонував учням вибрати старосту класу і сказав, що це має бути Н.(назвав свого улюбленого учня).
  2. Вибори старости класу відбулися шляхом жеребкування. Старостою випадково став учень, який витягнув листок з позначкою “староста”.
  3. На виборах старости дівчата мали по одному голосу, а хлопці по два, тому що їх в класі удвічі менше, ніж дівчат.
  4. Обирати старосту класу дістали право лише учні, які добре вчаться.
  5. Для виборів старости класу учні обрали невелику групу, яка мала винести остаточне рішення.
  6. У виборах старости брали участь лише учні, які сидять за передніми партами в класі, тому що в класі був безлад і шум.
  7. Після голосування усі “бюлетені” вчитель забрав і вийшов з класу, не повідомляючи про результати. Через деякий час вчитель повідомив, що переміг такий-то учень.
  8. Під час обговорення кандидатури старости класу виявилося, що достойних осіб серед учнів немає. Тому вирішили, що старостою буде кращий учень з паралельного класу.
  • Чи вважаєте ви такі вибори справедливими? Обґрунтуйте свою думку.

  • Як, на ваш погляд, повинні виглядати справедливі вибори?


Крок 2. Запропонуйте учням, виходячи з даних ситуацій сформулювати правила, принципи, за яких кожен зможе здійснити своє право вибору? Вислухайте різні пропозиції, виробіть спільний перелік принципів і правил виборів, запишіть результати роботи на дошці або аркуші паперу.


Крок 3. Попросіть учнів ознайомитися з документами (Матеріали для учнів 13.4 – 13.5) і відповісти на запитання:

  • На основі чого відбуваються вибори в Україні?

  • Що таке загальне виборче право?

  • Як забезпечується рівність громадян у здійсненні виборчого права?

  • Що таке пряме виборче право?

  • Як здійснюються вільні вибори?

  • В чому полягає таємність голосування?

  • Чи дозволяється передача права голосу іншим особам?

  • Хто може бути обраний депутатом місцевої ради?