Діємо разом

Виховна година на тему:
“Чому громадянам важливо брати участь у демократичних виборах”

Мета заняття:

пояснити учням, як співвідносяться такі поняття, як демократичні вибори та громадянська активність, сформувати у них почуття важливості участі громадян у виборах.

Задайте учням наступні запитання:

Які асоціації в них викликає слово демократія? (всі вислови запишіть на дошці) Проаналізуйте їх.

Що таке вибори?

Чи завжди люди, беручи участь у виборах, усвідомлюють, чому і за що вони голосують?

Запропонуйте учням наступні вправи:

Вправа 1. Попросіть учнів записати на аркуші свої аргументи «за» або «проти» участі у виборах. Об’єднавши їх в малі групи, запропонуйте скласти загальний список переваг участі громадян у виборах.

Обговоріть наступне:

• Якими можуть бути наслідки ігнорування виборів?

• В чому важливість свідомого вибору громадян?

Вправа 2. Методом мозкового штурму обговоріть наступні питання:

• Чи траплялась з Вами ситуація, коли Ви мали проголосувати чи висловитись при вирішенні важливих питань (наприклад, питань сімейного характеру)?

• Чи хотіли ви, щоб ваш голос (позиція) став відомим? Якою була ваша мета?

• Як проводилося голосування: таємно чи ви піднімали руки?

• Чи вважаєте ви, що ваш голос разом з голосами інших вплинув на рішення? Яким чином?

• Якщо вашу позицію не було підтримано, чи продовжуєте ви вважати, що ваш голос (позиція) вплинув на результат? Яким чином?

При обговоренні цих питань учні будуть логічно пов’язувати свій особистий досвід з майбутніми виборами.

Зверніть увагу

При проведенні цього заняття можна запросити представників місцевих виборчих комісій і організувати їх зустріч з учнями для обговорення питань, пов’язаних з процесом голосування. Такі спеціалісти зможуть надати учням необхідну інформацію про майбутні вибори і організаційні заходи, яких буде вжито в день виборів.

Допоміжні матеріали для проведення виховних годин

Обговоріть наступні твердження з учнями, застосовуючи інтерактивні методи:

1. Не виключено, що кандидати та політичні партії намагатимуться вплинути на виборців. Чи можемо ми це зупинити і яким чином? Метод «Уявний мікрофон».

2. Участь у голосуванні є одночасно і правом, і обов’язком. Метод «Дискусія».

3. Громадяни можуть спричинити зміни в державі шляхом свого волевиявлення на виборах. Метод «Займи позицію».

Після обговорення попросіть учнів сформулювати свої рекомендації для кандидатів від політичних партій, які б допомогли їм покращити свій політичний імідж та завоювати підтримку громадян.

Цікаво знати

Міжнародний досвід свідчить, що кожен громадянин повинен мати право на участь у громадських справах та прийнятті політичних рішень. Непряма демократія дозволяє народу виражати свою волю через обраних ним представників. Це гарантує громадянам, які мають право голосу, можливість обирати або бути обраними в процесі чесних виборів.

Загальна декларація прав людини 1948 року передбачає наступне:

• Громадяни можуть мати свою думку, вільну від впливу держави.

• Кожен громадянин має право на вільне висловлення своєї думки, отримання та передання інформації та обмін думками.

• Громадяни мають право на мирні збори.

• Громадяни мають право створювати та приєднуватись до груп, асоціацій, політичних партій, союзів та інших об’єднань без втручання з боку держави.

Ці права, визнані міжнародним правом, закріплені в нашій Конституції, а також в законах більш ніж 100 країн світу. За дотриманням прав людини здійснюють нагляд міжнародні організації, ООН. Вибори вважаються важливим фактором захисту прав людини.

Обговоріть з учнями питання:
«Що означає бути справжнім громадянином?»

Після цього ознайомте їх із пам’яткою активного громадянина: