Діємо разом

З досвіду формування особистості,
зорієнтованої на здоровий спосіб життя
(на базі ліцею "Голосіївський"
№241 Голосіївського району м. Києва)

На початку роботи були поставлені такі завдання:

  • Здійснити аналіз результатів діагностики стану рівня фізичного здоров'я учнів та вчителів, розвитку особистості школярів, ставлення до свого здоров'я та способу життя в родині з метою визначення змін, що відбулися порівняно зі станом на початок експерименту. Визначити співвідношення результатів експерименту з поставленою метою.

  • На базі отриманих даних відкоригувати створену та апробовану модель формування всебічно розвиненої особистості, зорієнтованої на здоровий спосіб життя.

  • Узагальнити набутий досвід гуманізації та демократизації навчально-виховного процесу. Підготувати до друку методичні рекомендації, навчальні посібники.

  • Розпочати розповсюдження набутого досвіду роботи за сформованою програмою серед інших шкіл та навчальних закладів різних типів на території України.

  • Проводити семінари, стажування педагогів силами науково-методичного відділу оздоровчого центру із залученням слухачів з різних регіонів України.

Передбачалося отримати такі результати:

    1. Підвищення загального рівня фізичного здоров'я учнів, вчителів та батьків.

    2. Підвищення опірності організму учнів, вчителів та батьків до шкідливих факторів впливу навколишнього середовища.

    3. Зниження показників захворюваності, тривалості гострої захворюваності.

    4. Покращення функціональних і резервних можливостей дітей та педагогів. Підвищення функціональних можливостей школярів, що виявиться у поліпшенні стану опорно-рухового апарату, серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, а також у позитивній динаміці емоційного стану.

    5. Формування ціннісного ставлення до здоров'я, що включає свідоме й відповідальне ставлення учнів, батьків та вчителів до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я.

    6. Створення гігієнічних умов, що забезпечить оптимізацію навчально-виховного процесу та валеологізацію життєвого середовища дітей та вчителів у ліцеї.

    7. Реалізація розробленого дидактичного наповнення змісту фізичного виховання. Збільшення обсягу рухової активності дітей, вчителів та батьків відповідно до індивідуальної фізіологічної потреби у фізичному навантаженні. Забезпечення процесу фізичного виховання у системі освіти сучасними науково-методичними комплексами.

    8. Створення умов для реалізації творчого потенціалу учнів, вчителів та батьків, спрямування їх на духовне та фізичне самовдосконалення засобами фізичної культури та гуманізації й демократизації навчально-виховного процесу.

    9. Зміна соціального менталітету батьків та формування у них навичок участі у різноманітних позашкільних формах виховної роботи.

    10. Гуманізація позашкільного спілкування батьків з дітьми та організації побуту сім'ї, що орієнтований на цінності здорового способу життя.

    11. Створення банку даних для аналізу та керування оздоровчим та виховним процесом.

    12. Зменшення процентного співвідношення кількості дітей, які мають відхилення у стані психічного, фізичного та духовного здоров'я, наслідком якої повинно бути підвищення загального стану здоров'я.

На виконання поставлених завдань реалізовано заходи:

Використовуючи комп'ютерну оздоровчо-діагностичну програму "Школяр", лікарі центру "Здоров'я" Голосіївського району, протягом 5 років проводили медичне тестування учнів ліцею. Завдяки цьому був створений банк даних для аналізу рівня фізичного здоров'я учнів, що дозволило вчителям та батькам постійно спостерігати за рівнем фізичного розвитку учнів і дозувати фізичне та розумове навантаження.

Аналізуючи моніторинг медичного тестування учнів, можна стверджувати, що дітей з середнім рівнем фізичного здоров'я за час цілеспрямованої реалізації зазначеної програми збільшилось з 31%до 37%, значно зменшилось учнів з низьким рівнем здоров'я (було 17%, стало 13%).

Такий стан можна пояснити великою, кропіткою спільною роботою дітей, батьків, учителів по вмілому дозуванню розумового та фізичного навантаження, введення уроків оздоровчої фізичної культури, занять у басейні, впровадження уроків бальних танців, організація спортивних секцій. Це дало можливість збільшити рухову активність і краще відновлювати працездатність після розумового навантаження.

Велике значення мали уроки валеології, на яких учні вчаться спілкуватися між собою, керувати емоціями, знаходити шляхи розкриття резервних сил організму, усвідомлено збільшуючи свою рухову активність, вміло дозуючи розумове навантаження з активним відпочинком.

Учні усвідомлено ставляться до формування свого фізичного здоров'я, психологічного та соціального благополуччя.

Опираючись на здобутий досвід, у ліцеї розроблено проекти: „Формування особистості, зорієнтованої на здоровий спосіб життя” (2006-2010 роки) та „Клас сприяння здоров’ю” (починає діяти з 2006 року)