З досвіду діяльності ліцею
“Голосіївський” №241 щодо втілення моделі навчального
закладу
“Школи сприяння здоров’ю”
Головна мета роботи ліцею –
створення “Школи сприяння здоров’ю”, в якій
вирішення навчальних та виховних завдань гармонійно поєднується з
процесом розвитку організму та особистості дітей, враховуючи їх
фізичні та психічні можливості.
Школа має забезпечити
виховання навичок здорового способу життя, навчити дитину зміцнювати
та берегти своє здоров`я, здоров`я членів своєї сім`ї та оточуючих.
Педагог має стати головною постаттю у формуванні культу здоров`я, як
складової частини структури гармонійно розвиненої соціально активної
особистості, яка володіє знаннями, зорієнтованими на здоровий спосіб
життя.
У
пропонованій моделі така система представлена у вигляді
багаторівневої безперервної інтегрованої програми, яка складається з
трьох напрямків:
наукового, який
розробляє методологічні проблеми, дає можливість розробити
науково-методичні аспекти експериментальної роботи;
практичного, що включає
моніторинг психічного та фізичного здоров`я учнів, батьків,
вчителів, а також корекцію виявлених при цьому відхилень у розвитку
організму та особистості;
освітнього, що
забезпечує просвітницьку роботу серед учнів, педагогів, батьків з
метою формування у них орієнтації на здоровий спосіб життя.
Завдання, які вирішувалися:
Науково–практичне
засвоєння педагогами, учнями і батьками особистісно–зорієнтованих
підходів до здорового способу життя і використання їх в
навчально–виховному процесі та особистому житті.
Сприяння формуванню в
учнів, батьків, педагогів свідомого і відповідального ставлення до
свого здоров’я.
Створення банку даних
нових інноваційних технологій для управління оздоровчим і виховним
процесом.
Розробка моделі
освітнього процесу у “Школі сприяння здоров’ю”.
Реалізація нового змісту
освіти в діяльності закладу нового типу. /Спецкурси, авторські
програми/.
Розробка навчального
плану моделі “Школи сприяння здоров’ю”.
Продовження реалізації
технології комплексного моніторингу ефективності діяльності закладу
/відповідно до критеріїв дослідно–експериментальної роботи/.
Впровадження системи
виховної роботи в межах моделі “Школи сприяння здоров’ю”.
Встановлення системи
взаємодії ліцею з установами та організаціями, з якими співпрацює
ліцей з питань еколого–оздоровчої роботи.
На кожного учня заведена
“Психологічна карта ліцеїста”, до якої вписуються
результати психологічних обстежень, починаючи з першого класу.
/зразок картки додається/
Кожного року в ліцеї
проводяться загальношкільні батьківські збори. На зборах виступає
психолог з порадами батькам, які повинні спостерігати за
психологічним розвитком дітей, проводити корекцію їх поведінки,
слідкувати за гармонійним станом у родині.
З метою пропаганди
здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок в ліцеї
постійно проводяться акції:
Ліцеїсти – за
здоровий спосіб життя.
Ліцеїсти – проти
куріння.
Ліцеїсти – за
чистоту душі, чистоту довкілля.
Ліцеїсти – проти
наркоманії.
Ліцеїсти – за
здоров’я.
Рух – це здоров’я.
Мамо, кинь курити.
Під час проведення акцій
учні є активними учасниками, розповсюджують листівки “Ми за
здоровий спосіб життя, а ви...?” серед мешканців мікрорайону
ліцею, батьків, вчителів. В бібліотеці ліцею проходить виставка
методичної літератури. Учні оформляли бейджики і рекламні плакати.
Під час акцій проходили уроки здоров’я із залученням
батьків–лікарів, учнів–волонтерів з хіміко–біологічних
класів.
Вся інформація про
проведення науково-дослідної експериментальної роботи та впровадження
моделі “Школи сприяння здоров’ю”, поради щодо
формування, збереження і зміцнення здоров’я учнів систематично
висвітлюються на сторінках газети “Голос”.
В роботі з дітьми та їх
батьками ліцей співпрацює із Центром соціальних служб для сім’ї
та молоді, із Міським центром здоров’я, Службою у справах
неповнолітніх Голосіївського району.
Для старшокласників ліцею
багато років працює клуб ділового спілкування. В клубі обговорювались
актуальні питання “СНІД – хвороба століття, чи розплата
за небезпечні стосунки?”, “Пиво – безпечний напій,
чи крок до алкогольної залежності?”, “Здоров’я –
не все, а все без здоров’я – ніщо!”, “Кохати
чи займатися коханням? Твій вік – твій вибір”.
Кожного року серед учнів
проходить анонімне анкетування щодо визначення рівня обізнаності
учнів у питанні впливу шкідливих звичок на здоров’я підлітків.
Учні старших класів
захищають роботи в Малій академії наук на теми формування, збереження
і зміцнення фізичного, соціального і психічного здоров’я і
формування навичок здорового способу життя.
Проведена робота
дозволяє зробити такі висновки:
Для формування фізично
здорового молодого покоління, необхідно запровадити у всіх класах
уроки з основ здоров’я.
Необхідно навчити учнів
здійснювати самоаналіз стану свого організму, спостерігати за
власним фізичним, психічним та духовним розвитком, набувати
практичних навичок формування, збереження та зміцнення здоров’я.
Фізичне навантаження
учнів в ліцеї слід довести до 4 уроків фізичного виховання та
тиждень.
Слід формувати у
вихованців та їх батьків прагнення до підвищення рухової активності
учнів за рахунок раціонального розпорядку дня, проведення щоденної
ранкової фізичної зарядки, занять у басейні, групах здоров’я,
тренажерних залах, активної прогулянки на свіжому повітрі на уроках
оздоровчої фізичної культури.
Слід допомогти учням
усвідомити такі складові самопізнання, як своє внутрішнє „Я”,
зрозуміти “Хто я?”, знайти своє місце в безмежному світі
та навчитися жити у ньому здоровою і щасливою людиною.
Потрібно більше уваги
звертати на роботу з батьками, переконливо орієнтуючи їх вести
здоровий спосіб життя в родині, що сприятиме формуванню мотивації на
здоровий спосіб життя в дітей.