Ресурси

Тематичне планування навчального матеріалу та вимоги щодо рівня і якості засвоєння навчального матеріалу

Розділ І. (Модуль 1).
Способи прийняття рішень та їх реалізація (8/16)
Вступ
Тема 1. Підприємницька група. (Розвиток групи). (3/6)

Характерні ознаки та етапи розвитку колективу. Робота в групі. Зміст потреб групи та їх класифікація. Розподіл ролей, завдань та функцій членів групи. Підбір команди. Орієнтовні вправи: „Давайте почнемо”, „Знайомство”, „Як вітатися і спілкуватися”, „Розмови по двоє і четверо”, „Зі мною сталося щось суттєве”, „Що тобі подобається у тво-єму сусідові”, „Умій домовитися”, „Випадок на Місяці”, „Як вижити на безлюдному острові”, „Комітет захисту прав споживачів”, „Похід у гори”.
Тема 2. Особистість у підприємництві. (Розвиток особистості). (3/6)
Підприємець – активна дійова особа ринку. Психологічні вимоги до особи підприємця. Типи підприємців. Лідерство. Риси, якими повинен володіти підприємець. Самооцінка во-льових якостей та професійного спрямування. Готовність до ризику. Організація особистої праці.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Нескінчений вибір”, „Самореклама”, „Особистий герб”, „Почуття впевненості”, „Гра з кошиком для сміття”, „Вправа на лідерство”, „Мої сильні та слабкі сторони та як мо-жна себе оцінити”, „Виготовлення візитки”, „Самооцінка”, „Риси лідера”, „Що нам вдається”, „Що тобі можна довірити”, „Чи ти відповідальний”;
  • тест на визначення підприємницький якостей.
Тема 3. Методи прийняття рішення. (Уведення поняття ділової активності). (2/4)
Вибір способу реалізації та нестандартні підходи до вирішення поставлених завдань та проблем. Активність. Творчість. Правило семи „К” – компетентність, комунікабельність, ко-рпоративність, коректність, критичність, комерціалізація, конкурентоспроможність.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Мозковий штурм”, „Цеглина”, „Маркетинг школи”, „Як організувати екскурсії”, „До нас завітали гості”, „Як визначати поняття суспільної культури”, „Ведення переговорів”;
  • організація та проведення „круглих столів”, екскурсій, зустрічей для учнів школи з ба-тьками, громадськістю, представниками влади, керівниками підприємств.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Учні повинні знати: поняття: „підприємець”, „потреби групи”, „підприємництво”, фор-ми організації підприємств, значення конкуренції; риси характеру, якими повинен володіти підприємець та лідер
Учні повинні вміти: співпрацювати в команді, вести переговори, визначати риси під-приємливої людини, робити самооцінку вольових якостей та професійної орієнтації, орга-нізовувати власну роботу та роботу в групі.
Розділ ІІ. (Модуль 2).
Пошук підприємливих ідей (9/18)
Тема 4. Проблеми та їх подолання. (Як вирішувати проблеми). (7/14)
Обмеження у здійсненні планів та втіленні ідей на практиці. Підстави припинення робо-ти підприємства. Ключі до проблеми.
Орієнтовні вправи: „Вовки та ягнята”, „Проблема з дев’ятьма точками”, „Проблема з паперовою баштою”, „Як з цього вийти?”, „Що би ти зробив, якби...?”, „Як організувати ве-чірку”, „Як очистити брудну воду”, „Ключ до проблеми”, „Загорни подарунок”, „Як збільшити (зменшити) трикутник вдвічі?”, „Глобальне потепління ? це добре чи погано?”, „Нітрати – друзі чи вороги?”, „Як вирішувати проблеми”, „Розв’язок конфліктів”.
Тема 5. Підприємлива ідея. „Як знаходити власні ідеї?” (2/4)
Пошук, аналіз та критерії відбору ідей. Розробка та виготовлення власних товарів, по-слуг та їх реклама. Які кроки необхідні для відкриття власної справи.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Як знаходити підприємливі ідеї?”, „Складання короткого списку”, „Як вигото-вити святкову композицію”;
  • сконструювати і зробити пристрій, що зволожуватиме землю в горщиках з квітами під час канікул.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Учні повинні знати: поняття: „підприємливість”, „підприємлива ідея”, „ризик”, як вести дискусію, як приймати рішення, уникати та діяти у конфліктних ситуаціях, як оцінити та пе-ревірити ідею.
Учні повинні вміти: вести дискусію, творчо вирішувати проблеми, співпрацювати в групі, аналізувати та приймати відповідні рішення, аналізувати ідеї відбирати найважливі-ші.
Розділ ІІІ. (Модуль 3).
Планування підприємницької діяльності (11/25)
Тема 6. Вибір стратегії підприємства. (Як перевіряти ідеї?). (2/4)
Визначення мети та завдання підприємства. Вибір стратегії.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Гра з картками”, „Купівля користі”, „Дизайн шапок”, „Китайський ресторан”;
  • проведення сегментації ринку для визначеного товару (групи товарів) чи послуги.
Тема 7. Дослідження ринку. (Ринок і потреби споживачів). (2/5)
Вивчення ринку збуту та аналіз поведінки і потреб споживачів. Дослідження товару. Ство-рення позитивної громадської думки.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Дослідження ринку”, „Хто ваші споживачі?”, „Чого хочуть ваші споживачі?”, „Як проводити анкетування?”, „Вимоги до охорони здоров’я та безпеки”, „Як використову-вати інформацію?”, „Процес задуму”, „Промислова розвідка”;
  • створення анкети (опитувальника) дослідження ринку для „власного” товару чи послу-ги;
  • дослідити та зробити аналіз популярності шкільної газети (журналу).
Тема 8. Організаційно-правові форми підприємництва. (Як організовуватись?). (2/4)
Види та напрямки підприємницької діяльності. Організаційні особливості підприємницт-ва. Переваги та недоліки різних форм підприємництва. Установча документація та поря-док реєстрації. Початок діяльності.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Планування діяльності”, „Розподіл обов’язків”, „Організація зборів”, „Написан-ня оголошення про збори”, „Як вести протокол зборів?”, „Пошук працівника”, „Як ви плану-єте діяти?”;
  • створення каталогу (довідника) компаній (фірм), які є потенційними конкурентами у запланованій діяльності учнівського підприємства (фірми).
Тема 9. Фінансова база підприємництва. (3/7)
Виручка, витрати, прибуток підприємця. Точка беззбитковості. Поняття про ціни. Плану-вання ціноутворення. Система оподаткування. Чистий прибуток підприємця. Аналіз розра-хунків як спосіб підвищення прибутків та конкурентноспроможності підприємства.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Фінансова база для початку справи”, „Миття вікон”, „Шкільний ярмарок”, „Ви-трати фірми”, „Прибутки чи збитки”, „Прогноз грошового обігу”, „Бюджет Андрія”, „Як склас-ти бізнес-план”;
  • підготувати рахунок надходжень і сплати, визначаючи баланс готівкових коштів;
  • за допомогою батьків підготувати та дати аналіз бюджету сім’ї.
Тема 10. Просування та реклама. (2/6)
Планування комунікацій. Планування розподілу товарів. Канали збуту. Види та способи реклами.
Орієнтовні вправи та завдання:
  • вправи: „Способи просування і реклами”, „Як створити правильний імідж?”, „Як плану-вати рекламну кампанію?”, „Цільова аудиторія”;
  • організувати та провести рекламну кампанію товару чи послуги (на вибір учнів або вчителя).
Вимоги до знань і вмінь учнів
Учні повинні знати: як проводиться дослідження ринку; способи сегментації ринку; поняття „штрих-код”, „хімічні домішки”, „барвники”, „маркування”, „життєвий цикл товару”; основні види та напрямки підприємницької діяльності; види підприємств та об’єднань, гос-подарських товариств згідно чинного законодавства України; переваги, недоліки та роль різних форм власності та підприємств, їх роль в економіці та суспільстві; поняття „ціна”, „система ціноутворення”, „цінова політика”, „планування ціни”, „товаропросування”; цілі та елементи товаропросування; поняття „каналів збуту” та функції каналів збуту.
Учні повинні вміти:
  • проводити сегментацію та дослідження ринку; складати анкети для дослідження рин-ку, наводити приклади товарів з певним життєвим циклом, "читати" інформацію з упаковки товару;
  • пояснювати свою позицію щодо вибору сфери діяльності;
  • оцінювати переваги та недоліки, які є в роботі реально існуючої компанії;
  • аналізувати важливість ціни при прийнятті рішення щодо продажу та купівлі товару (послуги);
  • складати бюджет та знати способи товаропросування;
  • на основі аналізу ринку приймати рішення щодо збуту "власних" товарів чи послуги;
  • проводити оцінку та аналіз вибраного ринку, визначати стадію життєвого циклу това-ру, особливості послуги, обирати цінову стратегію та стратегію розвитку.
Розділ IV. (Модуль 4).
Розробка бізнес-плану (6/9)
Зміст та складові частини бізнес-плану. Резюме.
Галузь виробництва, підприємство (фірма), її продукт(-и) чи послуга(-и). Дослідження ринку та його аналіз. Аналіз витрат та доходів. Досягнення точки беззбитковості та позитивного потоку готівки. План маркетингу. Дизайн та план подальшого розвитку продукту чи послуги. Виробничий план. Команда управління. Фінансовий план. Необхідні графіки, таблиці та додатки.
Орієнтовні завдання: підготовка та створення учнями власних проектів (бізнес-планів), організація та проведення екскурсій, зустрічей, круглих столів.
Вимоги до знань і вмінь учнів
Учні повинні знати:
  • основні вимоги щодо розробки бізнес-плану;
  • алгоритм створення бізнес-плану;
  • внутрішні та зовнішні фактори, які впливають на роботу підприємства;
  • порядок ведення документації та рахунків.
Учні повинні вміти:
  • описати головну ідею та концепцію власного бізнесу;
  • аналізувати існуючі можливості для функціонування підприємства та планувати його розвиток;
  • знаходити та використовувати конкурентні переваги;
  • обґрунтувати політику ціноутворення; аналізувати можливий ризик;
  • враховувати особливості економічних та юридичних обмежень.