Якщо у процесі дослідження вас зацікавить саме пам’ятник, ви можете скористатися такими порадами:
- справляє на вас особливе враження; - нагадує про минулі події; - застерігає проти вчорашніх помилок; - дає мудрі поради ; - є незрозумілим для вас; - викликає цікаві міркувуння; - обурює вас чи є непотрібним; - був перенесений чи зруйнований; - не визнається людьми як пам’ятник; - запланований, але ще не споруджений; - незапланований,але на вашу думку, доцільний. Охарактеризуйте час, обставини, події чи осіб, про які нагадує цей пам’ятник. Опишіть загальний вигляд пам’ятника: символіку, форму, розміри, місце, на якому стоїть, матеріал, з якого зроблений. А також певні його особливості та враження, котрі він справляє на спостерігача.
З’ясуйте, коли і за яких обставин він був встановлений: Чи був він встановлений як пам’ятник, чи його почали визнавати таким пізніше? Хто був до цього залучений і на чиї кошти він був споруджений ? Виразником яких ідей та чиїх інтересів був пам’ятник? Які були контраргументи спорудженню пам’ятника? Як виглядав пам’ятник тоді? Був він типовим для свого часучи ні? Яку характеристику давали пам’ятникові у період його встановлення? Дослідіть подальшу історію пам’ятника: Як люди оберігали його? Чи проходили біля пам’ятника святкові процесії, демонстрації, віча? Чи був він змінений, перенесений на інше місце, забутий, понищений, відреставрований? Якої критики зазнавала ідея споруди, чи змінювалось її трактування упродовж історії? Охарактеризуйте теперішній стан пам’ятника: Як виглядає пам’ятник у наш час? Чи є проблеми із його збереженням? Чи є побажання змінити пам’ятникабо знести його? Як сприймають та оберігають пам’ятник місцеві жителі? |