ДОЛЯ ЛЮДИНИ У ХХ- му СТОЛІТТІ
Головне завдання полягає в тому, щоб показати, як епоха впливала на Людину, як змінювалася її доля під впливом об’єктивних історичних обставин, яким чином Людина долала часом трагічні й нелюдські обставини, не втрачаючи власної гідності.
Нині, у часи незалежної України, коли ми не лише отримали можливість оцінювати історичні факти із різних позицій, а й прагнемо сформувати на основі їхньої об’єктивної оцінки позицію громадянина. Безпосереднє знайомство із свідками історичних подій, різноманітними документами, історичними місцями перетворює сухі факти та цифри в щось дуже конкретне, відчутне, особисте. Всі століття, на які поділена історія людства, цікаві і неповторні. Однак ХХ століття , яке ще зовсім недавно закінчило свій часовий плин , особливе. Мабуть не тільки тим, що воно ще зовсім близьке нам, насичене різноманітними подіями, але й тим, що багато його періодів були надзвичайно драматичними, а досить часто і трагічними. ХХ століття щойно закінчилося. Не лише вчені-історики, але й кожен із нас, хто хоча б трішечки своїм життям захопив часовий простір ХХ століття, намагаються озирнутися в минуле і оцінити його зі своєїпозиції. Безпосереднє знайомство із свідками історичних подій, різноманітними документами, історичними місцями перетворює сухі факти та цифри в щось дуже конкретне, відчутне, особисте. «Ми вже майже звикли до того, що у війнах гинуть тисячі людей, що періодично різні країни охоплені кризами, які спричиняють людські стражданння і трагедії. І для нас ці дані - лише цифри, які треба пам’ятати для контрольних робіт чи екзаменів. Здебільшого, за суворими рамками інформації ми не бачимо людських доль, не усвідомлюємо себе дієвою частинкою історії свого народу. А з іншого боку, нас глибоко зворушує розповідь дідуся про його участь у війні чи навіть про те, коли вперше завітало радіо чи телебачення у його рідну домівку”, - пишуть українські школярі. Історія має багато граней. Однак, найцікавіше з них – це люди. Мова йде не тільки про історичних героїв, яких всі знають. Видатні особи в історії формують лише її поверхневий зріз. Надто часто діяльність видатних політиків, відомих людей культури і релігії закривала собою в історичних працях все інше, що складає суть суспільного життя. Лише тепер історики почали опрацьовувати нові пласти історичного знання, які дістали назву “повсякденної історії ”. Виявляється, що життя звичайної людини, яка не здобула гучної слави, теж цікаве. І не тільки тому, що слава – річ оманлива. Суть історичного процесу полягає, перш за все в діяльності звичайних людей. Тобто людей, яких історики звикли називати звичайними. А насправді вони незвичайні, тому що доля кожної такої людини є складовою історії нашого народу. Ці люди належать чи належали до Вашої сім’ї, родини в її кількох поколіннях, до Вашого кола знайомих. Як позначилися події XX століття на долі цих людей? Як витримали випробування, яких вони зазнали лише через те, що волею долі стали свідками і учасниками тих чи інших трагічних подій? Відповідь на ці питання – це й є зміст вашого дослідження . Від того, за яким принципом визначається об’єкт дослідження, значною мірою залежить результат роботи. Перед юними істориками широке поле діяльності. Можна зупинити свій вибір на долі людини, яку всі знають. Але тільки тоді, коли у вас буде можливість сказати про неї щось нове, прощо не довідалися професійні історики. Можна розповісти про людей, які належать до попередніх поколінь Вашої родини, використовуючи для цього спогади близьких і документи, або інші пам”ятки, що зберігаються у родинному архіві. Проте остерігайтеся небезпеки перетворення Вашої роботи у дослідження сімейного генеалогічного дерева із наведенням автобіографічних відомостей про усіх Ваших пращурів. |