Ресурси

Вправа “Антисемітизм”


Явище антисемітизму є не лише проявом ксенофобії, а й одним з крайніх проявів нетерпимості щодо цілого народу. Історія антисемітизму налічує століття. У повсякденному житті його прояви раз по раз постають у принизливих жартах та прізвиськах, етнічних анекдотах, упередженому ставленні. Най ганебнішим є коли антисемітські гасла чи провокації лунають зі сторінок газетних публікацій чи псевдонаукових видань.

Протистояти проявам ксенофобії та антисемітизму можна лише здолавши стереотипи, передсуди та упередженість, що вкоренилися почасти в свідомості пересічного громадянина.

Одним з шляхів такого процесу бачиться застосування методу історичної емпатії, створенні умов, за яких стає можливим усвідомлення явища через співпереживання.


Пропонована вправа може бути як частиною уроку з всесвітньої історії у 10 класі так і самостійною для проведення серед старшокласників.


Вік учасників 14 – 16 років

Необхідне забезпечення аркуші з надрукованими фотодокументами, чисті аркуші паперу, авторучки.

Час 90 хвилин

  • Об’єднати учасників у групи по 5-6 чоловік. Роздати фотографії


(Фото №1 “Ресторан”, фото №2 “Жінка на лаві”).



  • Попросити розглянути фотографію №1 і дати відповіді на запитання. Дати переклад надпису з німецької, що видно на об'яві - „Не для євреїв”

  • Що зображено на фотографії?

  • На яку категорію відвідувачів розрахований заклад?

  • Якою могла бути мета створення фотографія?

  • В якій країні могла бути зроблена фотографія? В який час?

  • Про що може свідчити об’ява?

    • Заслухати відповіді груп.

    • Провести обговорення

Під час обговорення доцільно відвести час на обговорення питань „В якій країні могла бути зроблена фотографія? В який час?” Якщо в учнів виникають певні труднощі , переформулюйте питання „А в якій країні не могла бути зроблена?” Обговорення дає можливість актуалізувати знання з історії інших країн цього періоду, співставити їх, що допоможе уявляти історію „більш цілісно”. Вчитель має нагоду надати додаткову інформацію про соціально-політичну історію Європи першої половини ХХ ст.


  • Після обговорення повідомити, що фото зроблено у Австрії в 1905 році як рекламна листівка ресторану.

  • Запропонувати до розгляду ситуацію: єврейська сім'я із Парижа приїхала до Відня на вихідні. Маленькі діти просять батьків погодувати їх і сім'я зайшла у ресторан. Попросити учасників уявити себе в ролі дорослих батьків та спрогнозувати як діяти дорослим у цій ситуації.

  • Попросити бажаючих відповісти. Обговоріть.


  • Попросити розглянути фотографію №2. Дати переклад з німецької надпису на лаві – „Лише для євреїв”

  • Що зображено на фотографії?

  • Коли і в якій країні міг бути зроблений знімок?

  • Хто міг робити знімок?

  • Чому жінка, що сидить закривається від камери?

  • Дайте характеристику почуттів та переживань цієї жінки.

  • Заслухати відповіді груп.

  • Провести обговорення


При обговоренні питань варто більш детально спинитися на запитанні „Хто міг робити знімок?” Висловлюючи припущення, що це кореспондент, учні зможуть висловити свої думки – кореспондент якої країни., що дасть можливість повторити історію ряду країн у 30 роки.

Після обговорення повідомити, що фото зроблене у Німеччині наприкінці 30х років ХХ ст.


  • Запитати: “Що спільного між цими фотографіями? Які зміни відбулися в Європі за півстоліття”

  • Дати можливість учасникам висловити думки з приводу вправи: що нового вони дізналися? Які думки виникли за результатами обговорень? Які висновки щодо ксенофобії, антисемітизму та дискримінації у них з'явилися?