|
Вправа “Антисемітизм”
Явище антисемітизму є не лише проявом ксенофобії, а й
одним з крайніх проявів нетерпимості щодо цілого народу. Історія
антисемітизму налічує століття. У повсякденному житті його прояви раз
по раз постають у принизливих жартах та прізвиськах, етнічних
анекдотах, упередженому ставленні. Най ганебнішим є коли
антисемітські гасла чи провокації лунають зі сторінок газетних
публікацій чи псевдонаукових видань.
Протистояти проявам ксенофобії та антисемітизму можна
лише здолавши стереотипи, передсуди та упередженість, що вкоренилися
почасти в свідомості пересічного громадянина.
Одним з шляхів такого процесу бачиться застосування
методу історичної емпатії, створенні умов, за яких стає можливим
усвідомлення явища через співпереживання.
Пропонована
вправа може бути як частиною уроку з всесвітньої історії у 10 класі
так і самостійною для проведення серед старшокласників.
Вік
учасників 14 – 16 років
Необхідне
забезпечення аркуші з надрукованими фотодокументами, чисті аркуші
паперу, авторучки.
Час 90
хвилин
(Фото №1 “Ресторан”, фото №2 “Жінка на лаві”).
Що
зображено на фотографії?
На
яку категорію відвідувачів розрахований заклад?
Якою
могла бути мета створення фотографія?
В
якій країні могла бути зроблена фотографія? В який час?
Про
що може свідчити об’ява?
Під
час обговорення доцільно відвести час на обговорення питань „В
якій країні могла бути зроблена фотографія? В який час?” Якщо в
учнів виникають певні труднощі , переформулюйте питання „А в
якій країні не могла бути зроблена?” Обговорення дає можливість
актуалізувати знання з історії інших країн цього періоду, співставити
їх, що допоможе уявляти історію „більш цілісно”. Вчитель
має нагоду надати додаткову інформацію про соціально-політичну
історію Європи першої половини ХХ ст.
Після
обговорення повідомити, що фото зроблено у Австрії в 1905 році як
рекламна листівка ресторану.
Запропонувати
до розгляду ситуацію: єврейська сім'я із Парижа приїхала до Відня на
вихідні. Маленькі діти просять батьків погодувати їх і сім'я зайшла
у ресторан. Попросити учасників уявити себе в ролі дорослих батьків
та спрогнозувати як діяти дорослим у цій ситуації.
Попросити
бажаючих відповісти. Обговоріть.
Що
зображено на фотографії?
Коли
і в якій країні міг бути зроблений знімок?
Хто
міг робити знімок?
Чому
жінка, що сидить закривається від камери?
Дайте
характеристику почуттів та переживань цієї жінки.
При
обговоренні питань варто більш детально спинитися на запитанні „Хто
міг робити знімок?” Висловлюючи припущення, що це кореспондент,
учні зможуть висловити свої думки – кореспондент якої країни.,
що дасть можливість повторити історію ряду країн у 30 роки.
Після
обговорення повідомити, що фото зроблене у Німеччині наприкінці 30х
років ХХ ст.
Запитати:
“Що спільного між цими фотографіями? Які
зміни відбулися в Європі за півстоліття”
Дати
можливість учасникам висловити думки з приводу вправи: що нового
вони дізналися? Які думки виникли за результатами обговорень? Які
висновки щодо ксенофобії, антисемітизму та дискримінації у них
з'явилися?