Ресурси

Вправа „Моральна дилема “Добрі сусіди”


Пропонована до розгляду дилема базується на правдивій історії, що трапилася в Одесі в роки ІІ світової війни.

Проведення вправ, пов'язаних з моральною дилемою є складним та відповідальним. Психологічне напруження, якого зазнають учасники має бути компенсоване після проведення тривалою рефлексією, обговоренням.

Той, хто береться за проведення подібної вправи має бути готовим у будь який момент вивести учасників із гострої дискусії з приводу їх рішень у площину обговорення мотивів та морально-етичних проблем в цілому.

Вік учасників 16 – 17 років

Необхідне аркуші з надписами, скотч,.

Час 45 –60 хвилин


В аудиторії у протилежних місцях почепіть таблички „Виконаю безумовно”, „Не виконуватиму це прохання”. Поясніть, що протягом розповіді учасники можуть займати як крайні позиції (безпосередньо біля табличок) так і проміжні – наближаючись до якогось із варіантів. Відстань від учасника до таблички визначає позицію учасника /метод “Шкала думок”/.


Розкажіть ситуацію:

“Ви отримали листа від колишньої сусідки, де вона каже, що потрапила у скрутну ситуацію (втратила усі речі і гроші) та просить вас у її колишній квартирі з-під підлоги (а ви маєте ключі) дістати прихований мішок цукру, продати його та надіслати їй гроші.


Попросіть учасників зайняти місце біля таблички варіантом поведінки, яку вони обирають.


Запитайте в кількох учасників про причину такого вибору.


Доповніть розповідь:

Іде 42 рік і ви живете в окупованій Одесі. Зима дуже голодна , а у вас (а ви жінка загиблого фронтовика ) 3 дітей, що не доїдають і хворіють. Хоча і ваша сусідка має маленьку доньку й також втратила чоловіка.


Запитайте, чи ніхто не змінив позицію. Якщо такі є, запитайте про їх міркування. Не допускайте коментарів з боку інших.


Доповніть історію:


Ви майже впевнені, що у разі виконання прохання, гроші від проданого цукру навряд чи дійдуть до адресата, а іншого варіанту передати їх у вас немає.


Запитайте, чи ніхто не змінив позицію. Якщо такі є, запитайте про їх міркування.

Доповнити історію:


Ваша сусідка перебуває в гетто, вона єврейка і, якщо стане відомо про ваш вчинок, вас та ваших дітей скоріш за все розстріляють.


Запитайте, чи ніхто не змінив позицію. Якщо такі є, запитайте про їх міркування.


Обговоріть дилему, акцентуючи увагу слухачів на проблемі ВИБОРУ та ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ВИБІР.