Ресурси

Модель громадсько-активної школи
Як школа може допомогти сільській громаді у вирішенні її проблем?
Чи потрібно очікувати кращих часів, чи, може, варто шукати та використовувати внутрішні резерви?
Школа - чи не єдине джерело інтелектуального потенціалу на селі і може стати двигуном, що приведе в рух і внутрішні резерви громади, спрямувавши їх на вирішення наболілих соціально-економічних проблем. Як цього досягнути?
Спробуйте створити та реалізувати в себе в школі модель „громадсько-активної школи”.

Мета:
  • демократизація школи;
  • розвиток волонтерства;
  • розробка та реалізація партнерських програм, спрямованих на вирішення проблем школи і задоволення проблем місцевої громади.
Основа моделі: концепція громадсько-орієнтованої освіти, яка передбачає можливість для членів громади, громадсько-активних шкіл, місцевих організацій стати активним партнером у вирішенні проблем освіти та громади.

Визначення терміну:громадсько-активна школа - це школа, яка залучає громаду до процесу управління школою, здійснює мобілізацію місцевих ресурсів для забезпечення нагальних і довготривалих цілей і школи, і громади, що загалом сприяє розвитку школи і громади, зміцненню партнерства між ними.

Пояснення: Це звичайна школа, у якій особливу увагу спрямовано на партнерство школи і громади, а також на розвиток громадської самоорганізації, самоуправління, а в кінцевому рахунку - на розвиток громадянського суспільства в цілому, що є необхідною умовою розбудови демократії в Україні.

Головні особливості діяльності громадсько-активної школи:
  • навчальний план школи орієнтується на інтереси й потреби дітей та громади;
  • спільний голос школи та громади у визначенні потреб і ресурсів громади, залучення бізнес-структур, підприємців до співпраці;
  • залучення батьків до процесу прийняття рішень щодо якості освіти їхніх дітей та участі в житті школи;
  • інноваційність, гнучкість і творчість у визначенні нового бачення розвитку школи та освіти;
  • створення атмосфери колегіальності ? батьки та інші члени громади працюють як партнери;
  • батьки та інші члени громади допомагають учителям у їхній роботі (участь батьків у організації та проведенні навчально-виховного процесу);
  • забезпечення цілей освіти членів громади;
  • загальна мета шкільного персоналу та учнів - це краще розуміння потреб громади;
  • партнерські стосунки між шкільною адміністрацією, учнями, батьками, органами місцевої влади;
  • готовність шкільної адміністрації надавати шкільні приміщення широким колам громади та бажання розробляти й реалізовувати довгострокові освітні, оздоровчі, культурні та соціальні програми;
  • готовність школи працювати з громадою над розробкою довгострокових програм;
  • директор школи реалізує нову функцію - координація діяльності громадсько-активної школи.
Громадсько-активна школа забезпечує:
  • демократизацію управління на рівні школи і громади;
  • партнерство школи і громади;
  • сприятливе середовищем для соціалізації школи;
  • сприятливе навчально-виховне середовище;
  • сприятливе професійне середовище.
Школа - громаді:
  • участь у роботі представницьких та виконавчих органів місцевого самоврядування, у громадських організаціях;
  • доступність шкільних ресурсів для громади: комп’ютерний кабінет, спортзал, стадіон, клуб, бібліотека, копіювальна техніка;
  • створення та реалізація громадських проектів;
  • посильна допомога у сільськогосподарських роботах;
  • шефство над історичними пам’ятками, ремонт доріг, озеленення села, прибирання стихійних сміттєзвалищ тощо;
  • співпраця з церковною громадою;
  • здійснення батьківського всеобучу та громадянської совіти;
  • організація святкування загальнодержавних та регіональних свят, пам’ятних дат тощо;
  • створення музею рідного села, виконання дослідницьких проектів з історії рідного краю;
  • випуск спільної газети школи та громади.
Громада - школі:
  • участь у роботі ради школи, піклувальної ради, батьківських комітетів;
  • доступність інфраструктури села для школярів: Будинок „Просвіта”, фельдшерсько-акушерський пункт сільський стадіон, бібліотека, відпочинкові зони;
  • допомога школі в ремонті приміщень, котельні, спортзалу;
  • створення фонду допомоги школі;
  • спонсорування проектів, святкових заходів, екскурсій з боку місцевих підприємців та товариств;
  • волонтерство окремих членів громади в заходах, які проводить школа;
  • всебічна допомога в збиранні експонатів до музею села та сприяння у вивченні його історії;
  • участь громади в реалізації учнівських громадських проектів.
Робота педагогічного колективу щодо соціалізації учнівської молоді:
  • створення системи психолого-педагогічної підтримки становлення особистості кожного школяра;
  • формування соціальних навичок поведінки й установок на життєдіяльність та адаптацію;
  • формування громадянської позиції, виховання працелюбності, ініціативності, якостей ділової людини;
  • становлення фізичного і морального здоров’я, виховання потреби в здоровому способі життя;
  • створення ситуації успіху, умов для професійного самовизначення учнів;
  • розробка та реалізації суспільних проектів та їх практичне втілення (екологічні, благоустрою, інформаційні, дослідницькі);
  • участь у шкільному та громадському самоврядуванні;
  • трудові акції тощо.
Створення сприятливого навчального середовища:
  • мета - забезпечення повного розкриття своїх здібностей, особистого розвитку, готовності до праці та громадянської відповідальності кожного члена колективу;
  • плекання серед громади ставлення до освіти як до процесу, що відбувається впродовж усього життя і має бути доступним для кожного;
  • доступність школи для дітей та громади впродовж усього тижня;
  • робота гуртків та факультативів, заняття клубів, секцій за участі членів громади;
  • створення належної матеріально-технічної бази (оформлення кабінетів та приміщень, обладнання, забезпечення роздатковими та розхідними матеріалами);
  • профілізація школи у вибраному учнями та громадою напрямку;
  • громадянська освіта в школі курси, в т. ч. за вибором, факультативи, тематична позакласна та позашкільна робота;
  • батьківський всеобуч.
Рекомендуємо: маючи загальний опис громадсько-активної школи, розробіть та реалізуйте власну модель діяльності Вашого закладу як культурно-освітнього центру села, громади.
Ваші кроки:
  • розробка громадсько орієнтованої моделі розвитку школи;
  • розробка та оприлюднення місії навчального закладу, моделі випускника;
  • розробка програми розвитку школи на основі громадсько орієнтованої моделі її функціонування;
  • перехід на проектну технологію планування діяльності закладу освіти;
  • освоєння та впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес;
  • демократизація стилю життя та управління школою;
  • створення сприятливого навчального середовища відповідно до цілей та завдань моделі і програми розвитку школи.
Джерело: Костюк Г. Громадсько-активна школа: управління, партнерство, розвиток // Сільська школа України. ? 2006. ? №9. ? С.11-14.