Ресурси

Селестен Френе «Про концепцію нового виховання»

Цілі виховання

Самі цілі виховання треба якнайшвидше переглянути.

Якими ми хочемо бачити наших дітей?

Для більшості батьків важливим є не розвиток особистості дітей, а освіта, достатня для того, щоб витримати іспити, зайняти престижне місце, поступити в престижний університет чи закріпитись в якійсь установі.

Що стосується суспільства, то воно занадто зайняте злободенними політичними турботами, і не думає про те, що буде через десять чи двадцять років. Всіх непокоїть лише найближче майбутнє, всі вимагають підготовити дитину до найближчої цілі. На противагу концепціям, що не беруть до уваги інтереси дитини, ми маємо сформулювати справжню мету виховання: максимальний розвиток особистості дитини в розумно організованому суспільстві, яке буде служити йому, і якому він сам буде служити.

Школа, зорієнтована на дитину

Дитина сама вибудовує свою особистість, і ми йому в цьому допомагаємо.

Нове життя школи вибудовується на принципах співробітництва, тобто вчителям разов з учнями надається право на управління життям і діяльністю школи.

Вам буде здаватися, що діти ще недостатньо досвідчені, що вони не вміють свідомо ставитися до своїх обов’язків, що вони ще не стали людьми, що вам необхідно проявити свою зверхність і тримати владу в своїх руках.

Якщо ж ви насправді відмовилися від традиційного стилю роботи, то маєте надати шкільному кооперативові (учнівському самоврядуванню) макксимум відповідальності за організацію життя класу.

Однак, не слід забувати при цьому дві умови:

Відповідальність не повинна розповсюджуватися тільки на економіку та техніку. Йдеться не тільки про те, щоб організовувати якісь фонди, а потім розпоряджатися нимим. Йдеться навіть не про те, щоб організувати виробництво для матеріальної підтримки кооперативу. Зрозуміло, що й це дуже важливо, і саме з цього починається становлення кооперативу. І всеж це тільки вторинні, периферійні частини його основної діяльності, яка має охопити все життя класу, особливо суспільну та моральну сфери. Саме з цією метою починає видаватися стіннівка, проводяться щотижневі зібрання кооперативу.

Вчитель не може бути стороннім спостерігачем за діяльністю кооперативу, але втручається тільки тоді, коли необхідно виправити недоліки чи покарати за провину. Він зобов’язаний постійно брати участь у цій діяльності, і бути при цьому максчимально тактивним та мудрим, бути, таким чином, корисним членом кооперативу.

Тест:

Ви організували в своєму класі справжнє співробітництво вчителів та учнів?

Зелений.

Ви створили кооператив як таку собі надбудову, але всеж обмежуєте міру його відповідальності?

Жовтий.

Ви маєте намір зберегти за собою владу?

Червоний.