Діємо разом

Робота гімназійного Парламенту
(з досвіду роботи учнівського самоврядування
в Заліщицькій державній гімназії Тернопільській області)

Самоврядування у навчальному закладі має на меті виховати і сформувати свідомого з активною громадською пропозицією громадянина України. Самоврядування сприяє формуванню в учнів почуття господарів своєї школи, покращенню стосунків та діяльності, вміння співпрацювати в групі, колективі. Самоврядування сприяє розширенню діапазону діяльності дорослих і дітей – членів єдиного колективу, можливості їх співдружності, творчому пошуку, ініціативі.

Становлення гімназійного парламенту проходить на демократичній основі. Крім гімназійного Парламенту, в учнівське самоврядування входять загальногімназійні звітно-виборчі збори, старостат, літописці, бібліотечна рада, класні збори, гімназійна лінійка. Це дає змогу послідовно проводити рішення гімназійного парламенту в життя класів, а також встановити відповідальність за доручену справу. Дирекція своїм наказом затверджує структуру учнівського самоврядування.

Вибори. На початку кожного року у класах шляхом анкетування учні визначають кандидатури до органів самоврядування згідно квоти: 1 чоловік від 1-их гімназійних класів, по 2 – від 2-7 класів. Із результатами цих анкет знайомляться класні керівники та учні. На загальногімназійних звітно-виборчих зборах гімназійний Парламент звітує за проведену роботу і обирає новий склад.

Планування роботи. Проводиться у відповідності до напрямків діяльності комісій і їх кола обов’язків.

Форми роботи. Індивідуальна, групова (гуртки за інтересами) та класно-гімназійна. Вони спрямовані на активізацію пізнавальних інтересів учнів, задоволення їх духовних потреб і розвиток творчих здібностей.

План роботи гімназійного Парламенту включає в себе три частини:

  1. традиційні колективні творчі справи;

  2. виховні заходи, форми яких запропоновані учнями в рамках виховної системи гімназії (роботи клубу ”Берегиня”, “Молода просвіта”, інших клубів та студій);

  3. реалізація контролюючих функцій щодо діяльності навчально-виховного процесу в закладі.

Окремим пунктом стоїть інформаційна діяльність гімназійного Парламенту. Вона складається також з кількох елементів:

  1. щотижневі звіти чергових класів;

  2. звіти голів комісій раз у чверть;

  3. випуск ювілейних газет;

  4. випуск газети “Гімназійне розмаїття”;

  5. оголошення і повідомлення-блискавки, які відображають роботу комісій за певний період.

Загальна структура органів учнівського самоврядування.

Положення
про учнівське самоврядування

Розділ 1.1. Загальні засади

  1. Найвищим органом влади учнівського самоврядування є загальні гімназійні збори.

  2. Вони проводяться не рідше 1 разу на протязі навчального року.

Розділ 1.2. Повноваження загальних зборів

  1. Затверджують звіти голови Парламенту і голів комісій гімназійного Парламенту.

  2. Затверджують кількісний і персональний склад гімназійного Парламенту.

  3. Приймають рішення, які стосуються діяльності гімназійного Парламенту, які є обов’язковими для виконання.

  4. Приймають рішення, які спрямовані на покращення навчально-виховного процесу у навчальному закладі і носять рекомендаційний характер. Рішення вважаються прийнятими, якщо за нього проголосувало не менше 2/3 членів загальних зборів.

  5. На період між загальногімназійними зборами керівництво гімназією здійснюється гімназійним Парламентом.

Розділ 2. Гімназійний парламент

  1. Гімназійний парламент – найвищий виконавчий орган учнівського самоврядування, робота якого спрямована на розвиток учнівської ініціативи, задоволення потреб та інтересів учнів.

  2. Гімназійний Парламент обирається на загальних зборах на один навчальний рік і підзвітний зборам.

Розділ 2.І. Структура парламенту

  1. Гімназійний парламент складається з 22 членів: по одному представнику з 1-их класів, по 2-є з ІІ-VІІ класів.

  2. З його членів на організаційному засіданні прямим відкритим чи таємним голосуванням обираються його голова і заступник, а також голови комісії. Кандидат вважається обраний на посаду, якщо за нього проголосували простою більшістю голосів.

  3. Парламент включає і себе такі комісії: дисципліни і порядку; санітарну; навчальну; культурно-масову; спортивно-туристичну. Голова і заступник не є членами комісій. Кожна комісія має по 4 члени: голову і заступника, 2 членів.

Розділ 2.ІІ. Повноваження членів

  1. Голова здійснює загальний контроль за виконавською дисципліною, координує роботу комісій, проводить лінійки і засідання гімназійного парламенту.

  2. Заступник голови Парламенту здійснює роботу щодо активізації діяльності комісій, контролює виконання рішень гімназійного Парламенту, є керівником гімназійного агентства, планує його роботу, здійснює оформлення матеріалів. У разі відсутності голови виконує його обов’язки.

  3. Голова комісії звітується не рідше 1 разу в місяць на лінійці. Систематично проводить роботу і подає заступникові інформацію про хід виконання. Здійснюють облік і контроль діяльності комісій у спеціальних зошитах. Планує щоденну (щотижневу) роботу комісії.

  4. Комісія дисципліни і порядку здійснює контроль за відвідуванням учнями уроків, носінням форми, дотриманням статутних вимог у гімназії та поза її межами, здійснює профілактичну роботу, забезпечує чергування під час проведення масових заходів.

  5. Навчальна комісія активно співпрацює з науковим товариством “Пошук” з метою залучення учнів до пошукової та наукової діяльності, створює центри взаємодопомоги, допомагає учням підвищувати рівень своїх знань за допомогою самоосвіти, систематично перевіряє виконання письмових домашніх завдань і ведення щоденників, проводить конкурси на кращий зошит, щоденник.

  6. Санітарна комісія систематично здійснює контроль за санітарним станом гімназії, доглядом за квітами, виставляє оцінки за чергування класів; слідкує чистотою гімназистів і їх зовнішнім виглядом, збереження ними майна і підручників.

  7. Культурно-масова комісія проводить активну роботу щодо залучення гімназистів до різних виховних заходів, ініціювання ідей самими гімназистами та їх реалізація, випуск газети.

  8. Спортивно-туристична комісія сприяє проведенню спортивних заходів, ініціюванню та проведенню спортивних заходів самими учнями.

  9. Обов’язки кожного члена Парламенту включають у себе основні положення Статуту гімназії.

Розділ 3. Форми роботи

  1. Засідання Парламенту проводиться згідно плану не рідше 2 разів на місяць (2 і 4 тиждень місяця). Протоколи ведуться як підсумок місячної роботи Парламенту.

  2. При виникненні проблем, які потребують негайного вирішення, Парламент або комісії засідають частіше. Рішення Парламенту або комісії заслуховуються на лінійці.

  3. Загальна гімназійна лінійка проходить 1 раз у тиждень і є формою роботи гімназії, на якій:

  • звітують чергові класи;

  • звітують голови комісій;

  • повідомляється план роботи гімназії на наступний тиждень;

  • приймаються рішення щодо конкретних вчинків, застосовуються методи заохочення і покарання;

  • підводиться підсумок справ, які відбуваються в гімназії за тиждень.

Розділ 4. Облік роботи

  1. Парламент та комісії проводять з учнями роботу, використовуючи колективні та індивідуальні форми.

  2. Облік роботи комісій проводиться згідно форми, а також висвітлюється в інформаційному віснику і гімназійній газеті.

  3. Газети можуть випускатись і в класах з приводу інформації гімназійного парламенту, що стосується його роботи.

  4. Методи заохочення і покарання визначені Статутом гімназії.

  5. До покарань вводяться гімназійним Парламентом такі форми: зауваження членів гімназійного Парламенту, розгляд питання комісією, розгляд гімназійним Парламентом і висвітлення у гімназійній пресі, попередження на лінійці, повідомлення батьків в усній чи письмовій формі.

  6. Заохочення мають такі форми: подяка на лінійці, подяка в письмовій формі у заліковій книжці, нагородження грамотою гімназійного Парламенту, грошовою премією, висвітлення у гімназійній пресі.

  7. Гімназійний Парламент має право визначити найактивніші класи у різних видах діяльності гімназії за навчальний рік методом рейтингування після кожного півріччя у різних номінаціях. Нагородження проводить голова Парламенту на святі Останнього дзвоника.

Розділ 5. Взаємодія Парламенту з іншими об’єднаннями
і педагогічним колективом

  1. Директор гімназії призначає з числа вчителів громадського радника Парламенту і консультантів комісій, які мають право дорадчого голосу і допомагають у вирішенні проблем, активізують і спрямовують роботу.

  2. Вчителі-консультанти є радниками, їх побажання можуть бути прийняті до уваги Парламентом і розглянуті на його засіданні.

  3. Члени Парламенту доводять інформацію про його роботу в класах. Відповідальність за виконання рішення лягає на конкретного виконавця, контроль залишається за старостою. Староста підзвітний Парламенту.

  4. Парламент сприяє поширенню інформації про діяльність молодіжних організацій і рухів, тісно співпрацює з товариствами і клубами за інтересами у гімназії, активізують їх роботу, сприяють поширенню інформації про них.

Розділ 6.І. Вибори

  1. Кандидати у члени гімназійного Парламенту обираються на класних зборах шляхом відкритого (чи таємного) голосування простою більшістю голосів на альтернативній основі.

  2. Голову, його заступника, голів комісій обирається на організаційному засіданні Парламенту простою більшістю голосів на альтернативній основі.

  3. Голова може мати план діяльності у випадку його обрання.

Розділ 6.ІІ. Позбавлення членства у ГП

  1. Позбавлення членства у Парламенті передбачено у випадку несистематичного виконання членом Парламенту своїх обов’язків і не реагування на зауваження інших членів щодо покращення своєї роботи.

  2. У випадку, коли член Парламенту порушує правила гімназистів і не реагує на зауваження.

  3. У разі переїзду в інше місто чи переходу на навчання до іншої школи.

  4. Учні повинні обрати нового члена Парламенту не пізніше 1 місяця з часу виключення попереднього. До цього часу староста суміщає свої обов’язки із членством у Парламенті.

Розділ 7. Класні збори

  1. Класні збори є найвищим виконавчим органом класу, який збирається в міру потреби, але не рідше 1 разу в місяць.

  2. На зборах розглядаються питання, які стосуються життя класу: планування роботи, заохочення і покарання окремих учнів, обговорення діяльності класу (звіти старост), шляхи покращення роботи та інше.

  3. На збори можуть запрошуватися батьки, вчителі-предметники, інші члени гімназійного Парламенту (голова, заступник).

  4. Класні збори можуть вносити пропозиції, які повинні бути розглянуті на засіданні Парламенту. Про прийняті рішення щодо таких пропозицій повідомляється на лінійці.

  5. Головою зборів є староста класу.

Розділ 8. Шляхи активізації роботи гімназійного Парламенту

  1. Створення “Школи молодого лідера”.

  2. Проведення психологічною службою анкетувань, які сприяють виявленню тенденцій розвитку самоврядування.

  3. Включення в перелік питань засідань Парламенту теоретичних положень, які дають змогу активізувати діяльність органу учнівського самоврядування.

  4. Нестандартні підходи і форми роботи.