Діємо разом

На перший погляд може здаватися, що путівку в доросле життя молодій людині одержати легко і просто, у додаток до атестата, коли залишає вона дитинство під звуки випускного вальсу. Насправді ж, процес дорослішання складний, тривалий і, як правило, болісний. При цьому, досвід свідчить, що проблеми після шкільної соціальної адаптації можуть виникати у будь-кого: і у відмінників, і у трієчників. Вочевидь, у кожному конкретному випадку виникають причини, які зумовили життєві труднощі, свої, неповторні. Але усіх їх об’єднує те, що ці випускники не були своєчасно підготовлені школою до самостійного життя. Над розв’язанням цього питання, власне, й замислилися кілька років тому в Марганецькій загальноосвітній школі№10, що знаходиться м.Марганець на Дніпропетровщині. Результатом багаторічної праці педагогічного колективу навчального закладу стала система шкільного самоврядування, яка вже на практиці довела свою ефективність.

Отже, що ж таке самоврядування «по-марганецькі»?

Сама ідея шкільного самоврядування не нова. У різних формах і в різний час вона неодноразово впроваджувалася в багатьох навчальних закладах із більшим чи меншим успіхом. Тому не можна назвати наш досвід таким уже унікальним. Навпаки.. Він привертає увагу, скоріше, своєю типовістю. Адже, марганецький експеримент здійснювався в типових умовах для середньої школи. Тому проблеми, з якими зіткнулися ми під час впровадження шкільного самоврядування, також можуть очікувати інших.

Саме такою, найтиповішою для наших закладів освіти є проблема підвищення громадської активності учнів, їхньої самостійності та відповідальності. Напевно, багатьом педагогам доводилося зіткнутися з цими питаннями. Свого часу, замислилися над ними і ми. Як відомо, в шкільному віці усвідомлення своєї участі у вирішенні нагальних справ громадського життя стає основою для подальшого зміцнення своєї активної позиції, її суспільної зрілості. І тому потреба у вихованні життєстверджуючих ідеалів, особистої відповідальності не викликає сумнівів. Але чому так трапляється, що певна частина учнівської молоді із задоволенням бере участь у шкільних заходах, а іншим вони геть не потрібні? Як з’ясувалося, ні рівень організації, ні якість самих заходів на зацікавленість учнів майже не впливають.

— Ви спочатку щось плануєте самі для себе, − сказав якось один з учнів, звертаючись до педагогів-організаторів, − а потім усе це проводите. Тому й цікаво вам, а не нам.

Погодьтеся, не часто доводиться учителям чути подібне. Важко сказати, чого в цій заяві було більше: конструктивної пропозиції чи заклику до дії, до рішучого реформування застарілої системи. І ми, вчителі, прийняли цей виклик.

Виходячи з принципів особистої відповідальності, розвитку активної життєвої позиції та враховуючи попередній досвід педагогічної роботи, ми спільно з учнями розробили свій проект шкільного самоврядування. Спочатку у загальних рисах, згодом конкретизуючи та вдосконалюючи модель. Власне, над цим проектом ми працюємо і донині.

Процес практичної реалізації ідеї самоврядування в ЗСШ№10 відбувався в кілька етапів, кожен з яких супроводжувався правовим забезпеченням, тобто, готувалася відповідна документальна база.

Протягом кількох років, нами було розроблено і затверджено, гімн та герб школи. Ці атрибути державності нашої маленької шкільної країни мають важливе виховне значення. Бо саме з них починається для кожного учня-громадянина і повага до свого навчального закладу, і гордість за свою школу, і навіть свій патріотизм. Тому у найурочистіші хвилини завжди лунає наш гімн .

Іншими важливими документами є Права і Обов’язки учнів, в яких обумовлені найважливіші моменти шкільного життя. Розроблені також структурні схеми керівних органів шкільного самоврядування: Ради лідерів, міністерства тощо.

Зрозуміло, що всю цю паперову гору створено не заради гри в бюрократію. Формуючи своє законодавче поле, нехай і маленьке, ми тим самим виховуємо повагу до Закону, що в умовах правової держави стає провідним педагогічним принципом, викликає в учнів почуття відповідальності, розвиває соціальну зрілість.

І все ж таки, самоврядування − справа конкретна, дієва. За основу цього поняття взято право під свою відповідальність вирішувати частину питань шкільного життя. Через участь у розв’язанні суспільних справ, діти отримують можливість максимальної самореалізації, виховуються дбайливими господарями школи, класу, домашнього подвір’я ,вчаться також співпрацювати з різними людьми, знаходити вірне рішення в складній ситуації.

А потім у школярів виникла необхідність створити щось більше. І як результат − молодіжна організація „Молодіжний парламентський клуб”, до якого вступають молоді активні люди віком до 28 років з усього міста.

Далі ми пропонуємо ті цікаві справи якими займаються активісти клубу.

Місія та історія діяльності Молодіжного Парламентського Клубу

Молодіжний Парламентський Клуб (МПК) зареєстровано як громадську організацію міста Марганця 18.02.2004 р. Реєстраційний № 44 . Згідно Закону України " Про молодіжні та дитячі організації

Місією Молодіжного Парламентського Клубу є розвиток громадянського суспільства через:
  • підвищення ролі та авторитету молодіжних і дитячих громадських організацій,

  • розвиток молодіжного самоврядування на рівні шкіл міста Марганця.

Основні напрямки діяльності МПК:

  1. Лобіювання інтересів молоді міста

  2. Навчання лідерів молодіжних організацій, органів шкільного самоврядування через:

    • проведення навчальних семінарів з лідерства, роботи в команді, самооцінці, розробці стратегій та за іншими темами;

    • розробка та розповсюдження спеціалізованих методичних матеріалів.

  3. Підтримка створення нових молодіжних організацій та органів самоврядування.

  4. Розробка та реалізації молодіжних заходів та програм.

  5. Інформаційно-аналітичне забезпечення розвитку молодіжного громадського руху.

Співпраця з міжнародними донорськими організаціями.

„Школа лідерів”Варшава ,Польща

  • 2004 рік, Чернігів проект «Школа, про яку я мрію».

  • 2005 рік, Варшава, Польща проект „Локальне партнерство для молоді”.

  • 2005 рік, Акція до Дня Святого Миколая „Ти писав листа Святому Миколаю?”.

Приклади успішної діяльності організації у минулому:


Участь у заходах до Дня місцевого самоврядування, публікації в газетах „Шахтар Марганця”, „Марганчанка”.


Робота з депутатами міської ради щодо збільшення видатків бюджету на молодіжні проекти та програми.


Протягом 2003-2006 років проведено 15 міських семінарів з різної тематики (побудова команди, школа лідера, розвиток громадської організації, молодіжне підприємництво, участь у виборах, проведення лобістських кампаній та інше).


Створено музей „ Молодість − 80-х” В музеї зібрані предмети побуту, музична апаратура, література, одяг, які були популярними в 80-ті роки ХХ століття. Музей став центром культури і освіти в місті. Ним зацікавилась громада міста. Експозиції музею постійно поповнюються новими експонатами від жителів міста.


Кожного року, в серпні місяці проводиться міська акція „Амброзії − ні” щодо боротьби з цим шкідливим бур’яном.

Партнери МПК

МПК співпрацює з наступними державними органами, підприємствами та організаціями:

  • управління у справах сім'ї та молоді міста Марганця – фінансова допомога в реалізації проектів та програм;

  • міський відділ освіти – допомога в організації заходів;

  • приватне підприємство ”Успіх” − голова Тимофієнко Володимир Миколайович – фінансова допомога;

  • Грушевська збагачувальна фабрика − директор Сахно Георгій Георгійович − матеріальна та фінансова допомога.

  • студії телебачення „МГОК-TV” , „МСТ” − інформування про події.

Громадські організації, з якими співпрацює МПК:

  • „Діалог” − м. Львів.

  • „Молоді парламентарі” − м. Дніпропетровськ.

  • „Школа лідерів” − м. Варшава, Польща.