Діємо разом

Молодь самоврядує

Адреса досвіду: Чернівецька гімназія № 2, м. Чернівці, вул. Головна, 74.

Керівник проекту: вчитель історії і права Петихачна Зоряна Степанівна

Сутнісний зміст:
Найбільш важливий напрям громадянського виховання - це організація демократичного шкільного життя, коли учень сам є організатором і учасником функціонування міні-моделі суспільства. Тому практичною школою демократії є учнівське самоврядування. У наш час проблема форм, структури, завдань учнівського самоврядування школярів є досить актуальною. Модель учнівського самоуправління функціонує в нашому навчальному закладі уже декілька років. Сьогодні це - Гімназійна парламентська республіка (РЕГі) зі своєю Конституцією, Кодексом честі, правилами організації життєдіяльності.

Мета досвіду:

  • залучати учнів до активної участі учнів у громадському житті, в місцевому і шкільному самоврядуванні; 
  • навчити школярів самостійно планувати й організовувати роботу, обговорювати і вносити пропозиції щодо організації навчально-виховного процесу, координувати свої зусилля, здійснювати самоконтроль, самостійно приймати важливі рішення, враховувати, аналізувати проведену роботу, шукати ефективні форми самоврядування;
  • навчити молодь нести відповідальність за свої дії. Гімназійна республіка представлена двома гілками влади: законодавчою - Парламент і виконавчою - департаменти на чолі з Президентом.

Етапи реалізації проекту
1. Організаційний

1.1 Референдум
Обов'язковою умовою створення Гімназійної Республіки (РЕГі) є проведення референдуму для з'ясування питання "Чи хочуть учні жити в Гімназійній Республіці під керівництвом Президента?"

1.2 Вибори депутатів
Наступний етап - вибори депутатів в Парламент. Напередодні виборів для дотримання законності процедури створюються класні виборчі комісії. З кожного класу відкритим голосуванням обираються по 2 депутати. Цьому передує процедура виборів, під час якої відбуваються висунення кандидатур у депутати і ознайомлення учнів зі своїми програмами. Після виборів Парламент розпочинає роботу щодо створення учнівської Конституції, приймає низку законів щодо виборів Президента, Кодексу честі гімназиста, рейтингу життєдіяльності класних колективів.

1.3 Вибори Президента
Наступним етапом є вибори Президента гімназії:

  • загально гімназійна комісія реєструє кандидатів;
  • кожен кандидат має змогу виступити перед виборцями (5-11кл.) і має свого спостерігача і довірену особу від педколективу;
  • Парламент призначає день виборів; 
  • створюється лічильна комісія.

 

1.4 Формування департаменту
Після виборів Президент формує департамент (з обраних раніше у класах учнів), які очолює голова департаменту. Департамент складається з комісій:

  • навчальна, 
  • дисциплінарна, 
  • культмасова, 
  • бібліотечна, 
  • спортивна, 
  • екологічна, 
  • прес-центр.

 

Через тиждень після виборів відбувається інавгурація Президента перед учнями РЕГі.

2. Діяльнісний

2.1. УПРАВЛІННЯ ГІМНАЗІЙНИМ САМОВРЯДУВАННЯМ
За кожною комісією закріплюється педагог-консультант. З метою повсякденного і практичного управління учнівським самоврядуванням проводяться щотижневі оперативні наради з різних напрямів діяльності.

2.2. ДІЯЛЬНІСЬ МУЗЕЮ БОЙОВОЇ СЛАВИ "ПАМ'ЯТЬ"
Особливе місце в учнівському самоврядуванні займає музей бойової слави "Пам'ять", створений в 1967 році і відновлений напередодні 60-ї річниці звільнення Чернівців від фашистських загарбників. Екскурсоводами є учні гімназії. Матеріали музею використовуються для наукових робіт учнів. В позашкільній роботі підтримуються тісні зв'язки з ветеранами міста і Радою ветеранів ЖРЕПу № 9.

РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ:

  • Створені шкільні органи самоврядування, які очолюють гімназисти.
  • Тимчасові творчі пошукові групи підготували проект "Їх імена носять вулиці нашого міста"
  • Завершено проект "Ветеран в моєму домі", зібрана відеотека інтерв'ю з ветеранами. 
  • Зібрана і видана збірка віршів "Пам'ять".