Як
побудувати виховну систему школи-родини?
(з
досвіду функціонування виховної системи
КРОК ПЕРШИЙ. ВИЗНАЧЕННЯ СТРУКТУРИ УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ Залежно від педагогічних завдань, стану і характеристик суб`єкту системи структура учнівського колективу може мати різний вигляд. Її основу можуть скласти як класи, так і різновікові мікрогрупи (екіпажі, команди, загони – назви можуть бути різними). Особливості малокомплектної чи просто невеликої школи створюють додаткові можливості для того, щоб кожна дитина знайшла своє неповторне місце в соціумі, щоб її соціальні зв`язки стали щільнішими і різноманітнішими.
Створюємо авторську виховну систему Виберіть і обґрунтуйте для себе оптимальну для педагогічних КРОК ДРУГИЙ. ВИЗНАЧЕННЯ ФОРМАТУ СИСТЕМИ САМОВРЯДУВАННЯ Учнівське самоврядування в широкому розумінні – це управління самими школярами справами шкільного гурту. Самоврядування учнів – це форма демократичного життя учнівського колективу і школи в цілому. Воно передбачає широку участь кожного учня в управлінні найважливішими питаннями життя своєї спільноти. За даними опитування для українських школярів навчальні заклади не стають вирішальними у формуванні громадських уявлень. Часто причина цього в тому, що шкільні заходи відбуваються без підготовки самими учнями і віддають формалізмом. Учні відчувають себе не учасниками, а глядачами. Тому не дивно, що тільки 25 % учнів бажають брати участь у шкільному самоврядуванні. А деякі взагалі не знають, що таке самоврядування. Це свідчить про те, що органи учнівського самоврядування у цих навчальних закладах серед учнів не мають авторитету. Таке становище цілком піддається корекції. Система учнівського самоврядування як частина виховної системи школи може стати реальною школою демократії і соціальної творчості, а найголовніше − працювати на формування наступних європейських кл освітніх компетентностей:
Залежно від педагогічних завдань, стану і характеристик суб`єкту системи структура самоврядування може бути різною
З досвіду роботи виховної системи ПНВК "Паросток"
Президент. Обирається учнівським та вчительським колективами першого вересня таємним голосуванням. Підрахунки здійснює комісія, яка складається із найчесніших учнів школи (за рекомендаціями однокласників). Президент організовує життєдіяльність шкільного колективу: зміну доручень екіпажів, підготовку та проведення шкільних свят, дотримання учнями законів школи. Обирається на рік. У кінці року на святі Останнього дзвінка звітує про свою роботу.
Шкільна рада. Обирається раз на рік шкільним колективом. Щотижня планує та аналізує життя шкільного колективу, творчо розробляє напрямки розвитку. Між членами шкільної ради розподіляються напрямки роботи.
Рада капітанів. Капітани – лідери різновікових екіпажів. Опановують практикум організаторських умінь: організовують колективостворюючу діяльність у мікрогрупах, доброзичливу атмосферу у шкільному колективі, формують дружні стосунки між членами екіпажів, організовують діяльність по забезпеченню життя шкільної спільноти та участь екіпажу у шкільних справах.
Екіпажі. Весь шкільний гурт розділений на різновікові мікро групи по 5-9 учнів (контактні групи) для забезпечення можливості самореалізації та розвитку кожного учня школи. Протягом року склад екіпажів може змінюватися. Можуть працювати екіпажі вчителів, екіпажі новеньких учнів, якими опікується найдосвідченіші старшокласники тощо.
Рада справи. Змінна структура, яка обирається при проведенні у школі колективних творчих справ. Формується із представників кожного екіпажу (найкомпетентніші особи у певному питанні). Всі справи та свята організовуються за технологією колективної творчої діяльності. Організаторську роботу здійснює рада справи. Створюємо авторську виховну систему
КРОК ТРЕТІЙ. МІСІЯ ВЧИТЕЛЯ АБО ХТО ПРАЦЮВАТИМЕ ІЗ САМОВРЯДУВАННЯМ
Шкільне самоврядування взаємодіє з педагогами на засадах співробітництва. Самоврядування - це не тільки частина громадянської освіти, коли на практиці засвоюються демократичні права та обов’язки, але і реальна школа соціальної компетентності особистості.
Однак функціонування самоуправління учнів може здійснюватись тільки за певних умов:
Працювати зі шкільним самоврядуванням має людина, схильна до демократичної взаємодії з дітьми і одночасно здатна до поетапної побудови педагогічних задач стосовно їхнього навчання та розвитку. І зовсім не обов`язково, щоб безпосередню роботу з учнівським самоврядуванням здійснювали всі вчителі. Для цього достатньо кількох педагогів. Але абсолютно необхідними є підтримка шкільного самоврядування з боку всіх педагогів колективу.
Професійні особливості педагога, який працює з шкільним самоврядуванням
Створюємо авторську виховну систему Разом з колегами визначте, хто з вчителів школи працюватиме із шкільним самоврядуванням.
КРОК ЧЕТВЕРТИЙ. ЗАКОНИ ЖИТТЯ ШКІЛЬНОГО ГУРТУ
Одним із елементів самоврядування є закони шкільного гурту. Інституція законів дає можливості формувати реальну здатність до демократичної взаємодії, яка полягає не тільки в здатності до ініціативи та підприємництва, але й у здатності підпорядкувати свої дії розумним правилам співжиття. Для прикладу наводимо Конституцію ПНВК "Паросток"
Закон
громадянської гідності
Цей закон означає, що всі ми маємо пам’ятати: ми – громадяни України, - і з гідністю ставитися до цього. Ми маємо поважати мову нашої держави, нашого народу, знати її і спілкуватися нею у нашому шкільному житті. Володіння українською мовою є обов’язком і справою честі кожного для кожного учня школи. Ми маємо гідно представляти Україну на міжнародному рівні, зберігати та поширювати культуру українського народу, знати і шанувати українські народні звичаї і традиції. Ми маємо зрощувати себе освіченими, культурними, порядними, людьми, бо саме ми є майбутнім України. Закон заборони бійки Цей закон означає, що ти – істота, наділена розумом, і маєш ним керуватись у найскладніших життєвих ситуаціях, інакше тобі не буде місця серед людей. Твій обов’язок – конфлікти ( сварки, непорозуміння ) розв’язувати розумом і словами, а не кулаками.Бійка в школі категорично заборонена!
Закон
рівності
Цей закон означає, що всі учні, без виключення, знаходяться в однакових умовах шкільного життя та підпорядковуються однаковим вимогам у навчанні, праці та взаємодії з іншими людьми. Всі учні мають рівні права у користуванні благами школи і, відповідно, однакові обов’язки перед шкільним товариством. Ніхто з нас не повинен претендувати на особливе ставлення до себе, тому що ніхто з нас не є кращим чи гіршим за іншого. КРОК П`ЯТИЙ. ТРАДИЦІЙНІ СПРАВИ, ЯКІ СТОСУЮТЬСЯ УСІХ ДІТЕЙ ТА ДОРОСЛИХ ШКІЛЬНОГО ГУРТУ І СПРИЯЮТЬ СТВОРЕННЮ РОДИННИХ СТОСУНКІВ У ШКОЛІ Шкільний гурт лише за тієї умови стане живим, доброзичливим, розвиваючим середовищем для дитини, якщо в ньому буде конкретне, відчутне, педагогічно доцільне місце кожному школяру, кожному вчителеві, кожному працівникові школи. Цьому сприяють певні традиційні справи шкільного гурту. Однією із таких справ може бути святкування Днів народження учасників шкільної спільноти. Організована як свято іменинника чи як індивідуальне свято ця справа має на меті саме фіксацію прийняття дитини шкільним гуртом, ствердження індивідуальності і неповторності її особистості, розкриття її здібностей і обдарувань, відкрите оптимістичне прогнозування її розвитку. ТРАДИЦІЙНА ШКІЛЬНА СПРАВА − ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ Організаторами можуть стати рідні екіпажі іменинників, шкільна рада, рада справи
Творче ведення свята створить святковий настрій і буде окремим творчим подарунком, якщо буде зроблене в стилі іменинника. Запрошення на святкування Дня народження, якщо воно відбувається не в цей день, вручається імениннику заздалегідь, щоб створити "свято очікування свята". НАША ЗАДАЧА: Організувати таке життя шкільного гурту, у якому відчувалися б
і найголовніше - кожна дитина була б представлена як непересічна особистість, мала своє місце у шкільному гурті і можливість для самореалізації,
а для цього кожна дитина повинна бути включена у найрізноманітнішу діяльність для вияву себе і формування у себе європейських ключових освітніх компетентностей |