Вправа “Сходинки взаємин”
Сьогодні існує кілька різних підходів до тлумачення поняття “Толерантність”. Одні розглядають толерантність як поведінкову якість людини: виховане, “терпиме” ставлення до інших, відмінних від тебе людей; інші тлумачать толерантність як світоглядно-філософську рису, притаманну особистості, яка сприймає світ у його багатоманітності і цінує це. Для багатьох толерантність – це просто байдуже, індиферентне ставлення до “інакших”. Виглядає, що в більшості випадків особистість самостійно знаходить власне розуміння толерантності. Проте так чи інакше, толерантність є не лише внутрішньою якістю особистості, а й ознакою соціальної зрілості людини. Метою вправи є допомогти учням з'ясувати сутність різних видів соціальних взаємин, їх взаємозалежність та власне ставлення до них. Обговорення в групах дає можливість учням не лише конкретизувати для себе окремі поняття, але й ПОЧУТИ інших, зрозуміти їх. Керована дискусія сприятиме більш глибокому усвідомленню різних типів соціальних відносин.
Вік учасників: 14 – 16 років Необхідне забезпечення: надруковані на великих аркушах “сходинки”, скотч. Час: 60 хвилин.
Послідовність виконання вправи:
Інструкція: Перед вами сходинки, однією з яких є сходинка “Терпимість” Сходами можна рухатися вгору, а значить розвивати відносини до кращих і можна рухатися вниз, що означатиме погіршення відносин. Вам пропонуються 10 різних понять та типів відносин, поведінки, ставлень. Обговоріть їх та розташуйте у сходинках вгору та вниз таким чином, щоб на верхній сходинці було слово, яке для вас означає найпозитивніший вид взаємин між людьми, а останньою внизу було поняття, яке, на вашу думку, характеризує вкрай негативні відносини. Врахуйте, що вільних сходинок 10, а пропонованих понять всього 9. Це означає, що один термін має бути запропонований вами самостійно. Під час роботи керуйтеся принципом – кожен наступний вид відносин залежить від попереднього, тобто часто неможливий без нього.
|