Ресурси

Вправа “Сходинки взаємин”


Сьогодні існує кілька різних підходів до тлумачення поняття “Толерантність”. Одні розглядають толерантність як поведінкову якість людини: виховане, “терпиме” ставлення до інших, відмінних від тебе людей; інші тлумачать толерантність як світоглядно-філософську рису, притаманну особистості, яка сприймає світ у його багатоманітності і цінує це. Для багатьох толерантність – це просто байдуже, індиферентне ставлення до “інакших”.

Виглядає, що в більшості випадків особистість самостійно знаходить власне розуміння толерантності. Проте так чи інакше, толерантність є не лише внутрішньою якістю особистості, а й ознакою соціальної зрілості людини.

Метою вправи є допомогти учням з'ясувати сутність різних видів соціальних взаємин, їх взаємозалежність та власне ставлення до них. Обговорення в групах дає можливість учням не лише конкретизувати для себе окремі поняття, але й ПОЧУТИ інших, зрозуміти їх.

Керована дискусія сприятиме більш глибокому усвідомленню різних типів соціальних відносин.


Вік учасників: 14 – 16 років

Необхідне забезпечення: надруковані на великих аркушах “сходинки”, скотч.

Час: 60 хвилин.


Послідовність виконання вправи:


  • Поясніть учням, що взаємини між людьми бувають різні: позитивні та негативні, такі, що стимулюють співпрацю і товариськість і такі, що приводять до суперечок і конфліктів. Це часто залежить від обставин, але ще частіше від самих учасників, їх уміння та бажання позитивної взаємодії.

  • Поясніть, що відносини між людьми існують як міжособистісні так і соціальні. Наведіть приклади.

  • Запитайте учнів, що має бути основою соціальної взаємодії громадян? Які громадянські якості чи вміння? Вислухайте відповіді.

  • Дайте коротке тлумачення толерантності як терпимості та поваги до права кожного на те, “щоб бути самим собою”.

  • Поясніть, що відносини між людьми можуть розвиватися як по висхідній, так і по низхідній, як до більш позитивних, конструктивних так і до негативних, деструктивних.

  • Об'єднайте учасників у групи по 5-6 чоловік та прочитайте інструкцію до вправи.


Інструкція: Перед вами сходинки, однією з яких є сходинка “Терпимість”

Сходами можна рухатися вгору, а значить розвивати відносини до кращих і можна рухатися вниз, що означатиме погіршення відносин.

Вам пропонуються 10 різних понять та типів відносин, поведінки, ставлень. Обговоріть їх та розташуйте у сходинках вгору та вниз таким чином, щоб на верхній сходинці було слово, яке для вас означає найпозитивніший вид взаємин між людьми, а останньою внизу було поняття, яке, на вашу думку, характеризує вкрай негативні відносини.

Врахуйте, що вільних сходинок 10, а пропонованих понять всього 9. Це означає, що один термін має бути запропонований вами самостійно.

Під час роботи керуйтеся принципом – кожен наступний вид відносин залежить від попереднього, тобто часто неможливий без нього.


  • Визначте час роботи.

  • Роздайте аркуші з завданням та почніть відлік часу.

  • Попросіть учнів представити результати роботи по черзі, дати свої пояснення обраному варіантові розстановки понять у сходинках.

  • Вислухайте коментарі інших учасників.

  • Візьміть участь у обговоренні як рівноправний учасник дискусії.

  • Запитайте учнів, чи користуються вони таким підходом у практиці своїх відносин із людьми? Куди легше рухатися – вгору чи вниз? Чи можна те саме сказати й про рух “Сходинками взаємин”?

  • Попросіть учнів висловити свої міркування з цього приводу.

  • Запропонуйте колективно узагальнити міркування про відносини між людьми за методом ПРЕС.