Ресурси

Вправа “Моральна дилема. Студенти”

Одним з проявів нетолерантності та дискримінації є гомофобія – вороже ставлення до сексуальних меншин. Демократизація суспільства, публічне обговорення проблеми дискримінації секс меншин та захисту їх прав зумовлюють необхідність обговорення цієї теми й в колі старшокласників.

Пропонована вправа покликана привернути увагу підлітків до різних проявів суспільної нетерпимості.


Вік учасників: 15 – 16 років.

Час: 45 – 60 хвилин.

Необхідне забезпечення: таблички з надписами, скотч.

Крок за кроком:

  • Прочитати учасникам наступну історію:

    У сім’ї росте син, якому вже виповнилося 18 років. Закінчивши школу з медаллю він вступає до університету, де стає старостою групи, одним з найактивніших гравців факультетської команди КВК; його поважають та люблять одногрупники, дівчата мріють стати його подругою. Та ось хтось з однокурсників розповів іншим, що бачив його з хлопцем у гей клубі. Коли хлопець не став заперечувати, що він гей, одногрупники від нього відвернулися, у колишню компанію його перестали запрошувати, а в деканаті розглядали питання доцільності подальшого навчання хлопця на факультеті.


  • Окремим учасникам роздати ролі, відповідно до яких вони мають сформувати власне ставлення до ситуації.

Соціальні ролі:

Студент-гей, що приховує свою сексуальність.

Мама студента, яка вже кілька років знає про синову сексуальність

прочитавши його щоденник /приховує це/.

Тато студента - офіцер армії, який довідався про це з вуст декана.

Заступник декана, переконана феміністка, особиста доля якої не склалася.

Друг студента, який знав про гей-орієнтацію товариша.

Одногрупниця, що закохана у хлопця другий рік, на чиї залицяння він відповідав “лише дружбою”.

Професор викладач з В.Британії.

Студент з США, що навчається за програмою обміну.

Колишній вчитель-класний керівник хлопця.


  • Попросити учасників дати відповідь якою є їх особиста реакція та ставлення до ситуації?


  • Для полегшення виконання вправи використати метод “шкала думок” – в протилежних кінцях аудиторії прикріпіть аркуші з надписом “Засуджую поведінку оточення хлопця” та “Розділяю настрої оточення хлопця”

  • Дати по черзі висловитися усім, хто отримали ролі. Потім запитайте учасників чи зрозуміла їм позиція тих, хто виконували ролі?


  • Дати можливість бажаючим висловити та пояснити власну позицію.


  • Запропонувати бажаючим висловитися від імені юнака – головного персонажа історії з приводу ситуації, що склалася.


  • Запитати які думки викликала в них ця вправа?