Ресурси

Методична розробка.

Укладачі:

Ратушняк С.П., вчитель-методист, заступник директора Хмельницького Технологічного багатопрофільного ліцею з наукової роботи,

Шостак О.М., вчитель вищої категорії, старший вчитель, методист методкабінету міського управління освіти м. Хмельницького


Тема: «Україна – ЄВРОПЕЙСЬКА ДЕРЖАВА»


Мета: визначити роль і місце України в Європі.

Тип уроку: інтерактивний.


Структура уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності (Фокус) -3 хв.

  2. Представлення теми та очікування навчальних результатів -2 хв.

  3. Засвоєння нової інформації. Інтерактивна вправа -30 хв.

  4. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку -10хв.


Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності.

«Захід є Захід, а Схід є Схід. І разом їм не зійтися ніколи». Це слова відомого англійського письменника Р.Кіплінга, «співця англійського колоніальної імперії», враженого разючою відмінністю між життям і світосприйняттям європейця і людини Сходу. І дійсно, ще з глибокої давнини, в історії людства виділяються два типи цивілізацій (що таке цивілізація?): Західний (Європейський) та Східний. Відмінності між ними були обумовлені природними умовами їхнього формування, релігіями, системами цінностей, світосприйняттям тощо.

До середини XVI ст. обидві системи суттєво не відрізнялися ні за економічним, ні за культурним, ні за соціальним розвитком. Проте великі географічні відкриття, буржуазні революції значно прискорили у подальшому розвиток Заходу.

Бурхливі драматичні події ХХ століття та науково-технічна революція призвели на початку ІІІ тисячоліття світової історії до «формування глобальної цивілізації на основі Європейсько-Християнської моделі людського розвитку.

Історія свідчить, що посісти в ній гідне місце можна, лише сприйнявши основні цінності Європейської цивілізації в сучасному вигляді»:



До якого ж світу належить Україна?

Яку роль та місце займає Україна в Європі?

На ці та інші запитання ми сьогодні з вами отримаємо відповіді.


2. Представлення теми та очікування навчальних результатів.

Тема сьогоднішнього уроку «Україна – європейська держава».

Після цього уроку ви (учні) зможете:

  • Визначити місце України в Європейській історії, економіці та політиці;

  • Усвідомити роль прав і свобод людини серед європейських цінностей та простежити зв'язок законодавства України в галузі прав людини з міжнародними правовими стандартами;

  • Характеризувати співпрацю України із діяльністю різноманітних міжнародних організацій;

  • Виробити власне ставлення щодо участі України в діяльності цих організацій та вступу до ЄС;

  • Визначити внесок України у світову культурну спадщину;

  • Удосконалити навички формулювання й висловлювання власної думки, аргументації та переконання.


3. Засвоєння нової інформації.

Учні об’єднуються у 5 груп, кожна із яких отримує блок інформації та завдання до нього відповідно до теми уроку (доречно зробити ксерокопію чи комп’ютерний друк для кожної групи саме її завдань). На опрацювання дається до 15 хвилин. Після чого кожна група презентує свій матеріал по 2,5 – 3 хв.

Питання:

  • Україна в європейській історії,

  • Україна та міжнародне право,

  • Участь України в міжнародних організаціях,

  • Україна та європейська економіка,

  • міжнародна культурна спадщина України. Освіта України – європейський вибір.

Група 1. Україна в європейській історії
Група 2. Україна та міжнародне право
Група 3. Україна й міжнародні європейські організації
Група 4. Україна та європейська економіка
Група 5. Міжнародна культурна спадщина України. Освіта України – європейський вибір

4. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

Підбиття підсумків відбувається відповідно до очікування (п. 2) та поставленої мети.

За наявності часу, можливо, шляхом використання методу «займи позицію» обговорити дискусійні питання «Чи потрібно вступати Україні до ЄС чи НАТО?»

(Суть методу «займи позицію» полягає в тому, що на задане питання може бути три варіанти відповіді: «Так», «Ні», «Не знаю» («Не визначився»). В залежності від власної думки кожен учень приймає рішення й всі об’єднуються у три групи (доцільно по рядам, - крайні «Так» і «Ні», а середній – «Не визначився» (варто надрукувати зазначені написи на аркушах паперу й прикріпити відповідно). Після чого кожній із сторін, по черзі надається право висловитися кільком бажаючим учням без апелювання протилежній стороні, лише власні аргументи. Після обговорення, якщо хтось бажає, може змінити позицію.)


Далі учні (можливо за допомогою вчителя) повинні зазначити, що:

  • Україна є європейською державою, а Європа – наш спільний дім;

  • Україна була, є і буде частиною Європи;

  • З проголошенням незалежності та останніми демократичними перетвореннями в Україні ми відкрили собі шлях до європейської родини;

  • Наполеглива праця всіх і кожного в розбудові економіки й демократії України є запорукою нашого успішного входження до цієї родини.



Саме молоде покоління може отримати найбільші переваги із реалізацією такої перспективи – перспективи реальної інтеграції України до Європи у повному розумінні цього слова.


Література

  1. Абетка української політики. Довідник. –К., 2002.

  2. Безуглий В.В., Козинець С.В. Регіональна економічна і соціальна реографія світу. – К.: Академія, 2003.

  3. Грицак О., Нарис історії України: Формування модерної української нації ХІХ-ХХ с. – К., 2000.

  4. Дейвіс Н. Європа: Історія. – К., 2000.

  5. Європейські студії. Ю. Бицюра та ін. -К.: Оранта, 2004.

  6. Задорожній М., Столяров Г. Україна – НАТО: співробітництво та спільні програми. // Географія та основи економіки в школі, №1, 2003, - С.48-51.

  7. Історія української та зарубіжної культури./За ред.. С.Клапчука, В.Остафійчука. – К., 2002.

  8. Конституція України.

  9. Копійка В, Шинкаренко Т. Європейський Союз: заснування і етапи становлення. –К., 2001.

  10. Куксенко С. Захист прав людини в Європі та світі. // Історія та правознавство, № 11, 2004, -С. 26-31.

  11. Куксенко С. Об’єднана Європа. // Історія та правознавство, № 12, 2004, -С. 19-23.

  12. Куксенко С. Право у Європі та світі. // Історія та правознавство, № 9, 2004, -С. 15-20.

  13. Куксенко С. Справедливість – гарантія правової держави. // Історія в школах України, № 3, 2005, -С. 22-26.

  14. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе. В 2-х тт. – К., 1994.

  15. Основні показники соціально-економічного розвитку України. // Вісник Всеукраїнської асоціації викладачів економіки, №4, 2004, - С. 45.

  16. Офіційний сайт Ради Європи: www.coe.int.

  17. Путівник по Євросоюзу: www.eu-ukraine.kharkov.ua.

  18. Сервер Європейського Союзу: www.europa.eu.int.

  19. Стан зовнішньоекономічних відносин з країнами ЄС за січень-червень 2004року. // Вісник Всеукраїнської асоціації викладачів економіки, №3, 2004, - С. 52.

  20. Столяров Г. Європейський Союз учора, сьогодні, завтра. // Географія та основи економіки в школі, №1, 2003, - С.46-47.

  21. Сценко Б.П. Соціально-економічна географія світу. -К.: Освіта, 1998

  22. Толмачова Л. Європейська Інтеграція.// Економіка в школах України, № 4, 2005, -С. 8-11.

  23. Чужиков В., Чужикова В. Розширений Європейський Союз. // Географія та основи економіки в школі, №5, 2004, - С.40-43.